Fornem forskerpris overrækkes til Karen Søgaard

Onsdag den 12. oktober modtog professor i arbejdsfysiologi, Karen Søgaard, fra Syddansk Universitet Dronning Ingrids Forskerpris. Den prestigefyldte pris blev traditionen tro overrakt på Amalienborg af Hendes Majestæt Dronningen, Gigtforeningens protektor.

Karen Søgaard og Hendes Majestæt Dronningen
Foto: Kim Dahl/Effectphoto

Karen Søgaard får prisen for sin forskning i, hvordan arbejdsrelateret nedslidning af kroppen opstår, og hvordan den kan forbygges og behandles. Et område hun har forsket i, siden hun blev færdiguddannet i 1986.

"Det er en kæmpe anerkendelse af området at få Dronning Ingrids Forskerpris. Jeg er meget glad for prisen og håber, at det vil tiltrække flere unge dygtige forskere, fordi det er så vigtigt et område. Tænk på, hvor meget vores arbejde fylder i de fleste menneskers liv, og tænk på de store fordele der er i at reducere nedslidning, smerter og fravær, både for den enkelte, men også samfundsøkonomisk," siger Karen Søgaard.

Ved overrækkelsen holdt Lene Wohlfahrt Dreyer, formand for Gigtforeningens forskningsråd tale, og her roste hun Karen Søgaard for hendes løsningsorienterede tilgang.

"Ét af dine vigtigste resultater er, at træning virker – ikke bare i forhold til at forebygge nedslidning, men også når det gælder om at reducere og dæmpe de smerter, der følger med, når skaden er sket. Bare én time om ugen kan gøre en stor forskel – og det er lige meget, om du træner to gange en halv time eller 12 minutter om dagen. Bare du får det gjort."

Fra venstre: Mette Bryde Lind, direktør i Gigtforeningen – Karen Søgaard, modtager af Dronning Ingrids Forskerpris – Hendes Majestæt Dronningen, Gigtforeningens protektor – Ulrik Bülow, bestyrelsesformand i Gigtforeningen og Lene Wohlfahrt Dreyer, formand i Gigtforeningens forskningsråd.
Fra venstre: Mette Bryde Lind, direktør i Gigtforeningen – Karen Søgaard, modtager af Dronning Ingrids Forskerpris – Hendes Majestæt Dronningen, Gigtforeningens protektor – Ulrik Bülow,  Gigtforeningens bestyrelsesformand og Lene Wohlfahrt Dreyer, formand for Gigtforeningens forskningsråd. Foto: Kim Dahl/Effectphoto

Om Dronning Ingrids Forskerpris

Den prestigefyldte pris blev indstiftet af Gigtforeningen i 1978 i anledning af Dronning Ingrids 25-årsjubilæum som protektor. Forskerprisen uddeles en gang om året i anledning af den Internationale Gigtdag af HM Dronningen, som overtog protektionen efter sin mor i 2001. Med æren følger 100.000 kr. til modtagerens videre forskning.
Publiceret 12.10.2022