Sommer og alkohol: Det skal du vide

Vær opmærksom på dit indtag af alkohol i sommerens hyggelige stunder, anbefaler Gigtforeningens rådgivning. Vi giver tips til alkoholfrie sommerdrikke.

Får du medicin mod din gigtsygdom, skal du være opmærksom på, at alkohol kan påvirke effekten af noget medicin og øge dens eventuelle bivirkninger. Gigtforeningens rådgivning har samlet nogle eksempler og vigtige råd til dig, der gerne vil være påpasselig med alkohol i sommerens hyggestunder.

Følg lægens råd

"Følg altid lægens råd og læs indlægssedlen, hvis du får medicin", anbefaler Gigtforeningens kostvejleder Henriette Thorseng.

"Generelt kan mange med gigt godt nyde alkohol. Men intet indtag er uden risiko for dit helbred ifølge den nyeste forskning, som Sundhedsstyrelsens udmelding om alkohol bygger på. Der skelnes ikke mellem mænd og kvinder. Begge køn bør højst drikke 10 genstande om ugen og højst 4 genstande på samme dag. Din læge vil i nogle tilfælde anbefale dig at være ekstra forsigtig med at drikke alkohol eller helt undgå det."

Idéer til hvad du kan gøre, hvis du gerne vil drikke mindre alkohol

• Drik med nydelse og opmærksomhed
  • Drik kun det, du allerbedst kan lide
  • Drik af et mindre og slankere glas
  • Drik langsommere, f.eks. ved at tage mindre slurke
  • Drik vand, når du er tørstig
  • Drik alkoholfri øl, vin og spiritus

Lav selv lækre sommerdrikke

Vand med eller uden brus kan enkelt piftes op. Her er et par idéer til læskende alkoholfrie drikke (kan evt. mixes efter smag og behag):

• Skiver af ikke-sprøjtet citron, appelsin lime, agurk eller skrællet ingefær
  • Blade af mynte eller citronmelisse – smager af mest, hvis du først gnider på bladene
  • Blendet sød vandmelon med lidt citronsaft – tilsæt lidt banan, hvis du ønsker drikken sødere og mere fyldig
  • Friskpresset eller købt frugtjuice blandet med vand med brus
  • Hjemmelavet iste eller iskaffe, hvor sukker begrænses/undgås
  • Husk at lave isterninger, hvis din sommerdrik skal være iskold!

Medicin og alkohol

Det altid en god idé at læse indlægssedlen i medicinæsken eller spørge sin læge til råds, når det handler om medicin og alkohol. Alkohol kan påvirke medicinens virkning og eventuelle bivirkninger ved medicinen kan forstærkes. Alkohol kan også hæmme blodets evne til at størkne. Så hvis du tager NSAID, blodfortyndende medicin eller præparater, der indeholder acetylsalicylsyre, stiger risikoen for blødning fra mavesår, slimhinder i mund, næse og tarm, eller hvis du er så uheldig at falde. Især ved blodfortyndende medicin, bør du være forsigtig med alkohol.

Hvis du tager methotrexat

Mange med leddegigt, psoriasisgigt og andre led- og bindevævssygdomme er i behandling med medicinen methotrexat (MTX). MTX kan belaste din lever - og det kan alkohol også. Derfor bør du generelt være påpasselig med at drikke for meget, når du får MTX. Det er også vigtigt, at du tager din medicin efter forskrifterne og ikke eksperimenterer med at udskyde tidspunktet, fordi du f.eks. skal til fest og nyde alkohol.

Den generelle anbefaling til mennesker i behandling med MTX er, at man ikke drikker mere end Sundhedsstyrelsens anbefalinger på højst 10 genstande om ugen for kvinder og mænd og højst 4 genstande på samme dag. Nogle læger anbefaler helt at undgå alkohol, når man får MTX. Så spørg altid din læge til råds. Der kan være individuelle forhold, som gør sig gældende.

Hvis du har urinsyregigt

Har du urinsyregigt, er det en god idé at være forsigtig og begrænse, hvor meget du drikker. Alkohol kan øge risikoen for anfald af urinsyregigt.

Hvis behandlingsmålet for urinsyre i blodet er nået, vil små mængder alkohol sandsynligvis ikke fremkalde anfald af urinsyregigt. Men hold dig under alle omstændigheder inden for Sundhedsstyrelsens retningslinjer, som siger højst 10 genstande om ugen for kvinder og mænd. Din læge vil i nogle tilfælde anbefale lavere grænser.

Præparatet allopurinol bliver ofte brugt til at forebygge anfald ved urinsyregigt. Det er ikke kendt, at alkohol påvirker allopurinol negativt.

Operation og alkohol

Alkohol kan øge risikoen for komplikationer, hvis du skal opereres. Derfor bør du være forsigtig eller helt stoppe med at drikke alkohol op til din operation og i tiden efter.

Personer, der drikker mere end 4 genstande om dagen, har større risiko for at få infektioner med alvorlige følger, dårligere heling af sår, problemer med lungerne og længere indlæggelsestid ved operation. Drikker du mere end 4 genstande om dagen, skal du helt stoppe med at drikke mindst 4 uger før din operation for at mindske denne risiko. Skærer du kun ned på dit forbrug, er der ikke sikkerhed for, at risikoen for komplikationer mindskes – men det er altid godt for helbredet at drikke mindre.

Publiceret 24.06.2022