Husk at aflevere dine medicinrester på apoteket

Din gamle medicin kan være farlig – ikke bare for dig, men særligt hvis den kommer i de forkerte hænder. Derfor er det vigtigt, at du afleverer dine medicinrester på apoteket, så den bliver bortskaffet på forsvarlig vis.

Har du allerede tømt medicinskabet for forældet Ibuprofen og anden gammel medicin for at aflevere det nede på dit lokale apotek, behøver du ikke læse videre. Men var du ikke klar over, at medicinrester skal hele vejen ned på apoteket, er du ikke alene. Ifølge en YouGov-undersøgelse for Danmarks Apotekerforening ved 40 % af danskerne nemlig ikke, at medicinrester skal afleveres på apoteket.

Gigtforeningen er med i Alliancen Stop Medicinspild, der sammen med fire andre foreninger vil bekæmpe medicinspild til gavn for både dig som gigtpatient og samfundet generelt.

"Den rigtige medicin til den rigtige patient på det rigtige tidspunkt! Det gælder også, når vi taler om restlageret i medicinskabene derhjemme. Skal du ikke længere bruge methotrexat som ordineret, eller har du gammel medicin liggende, så skal det ikke bare ud med restaffaldet, men indleveres på apoteket," siger Mette Bryde Lind, direktør i Gigtforeningen.

Medicinrester i forkerte hænder er farligt

Og der er masser af gode grunde til at gøre forårsrent i sit medicinskab – én af dem er, at det kan være direkte farligt, hvis din medicin kommer i forkerte hænder.

"Vi har desværre set flere eksempler på, at der er blevet byttet gigtmedicin i forskellige Facebook-grupper. Og selvom intentionen er nok så god og sympatisk, er det virkelig farligt – du ved ikke, om det er den rigtige dosis, om det er for gammelt, eller om det overhovedet er det samme produkt. Yderste konsekvens kan blive medicinforgiftninger. Du bør derfor aldrig give eller tage imod overskydende medicin," siger Mette Bryde Lind.

Alliancen øger fokus på medicinrester i maj

Gigtforeningen sætter sammen med Alliancen Stop Medicinspild gang i en oplysningskampagne fra den 16. til den 31. maj. Målet er, at flere skal vide, hvordan man kommer af med medicinrester.

"Hvis vi skal de mange problemer med medicinspild til livs, starter det med, at vi får resterne indleveret korrekt. Kun på den måde får vi det fulde overblik over, hvor meget og hvad vi årligt smider ud. Først da kan vi begynde at tænke på, hvordan vi også kan forbruge medicin smartere til gavn for både patienter og samfund," siger Mette Bryde Lind.

Stop Medicinspild er en alliance mellem Fagforeningen Pharmadanmark, Danmarks Apotekerforening, Ældre Sagen, Lægeforeningen og Gigtforeningen.

Sådan kommer du af med dine medicinrester

• Se dine skabe og skuffer igennem for ubrugt og gammel medicin.
  • Hæld aldrig medicin i vasken eller i toilettet, og smid det ikke i skraldespanden.
  • Fjern emballage fra eksempelvis pilleglas og -pakker.
  • Aflever det samlet på apoteket i en klar plastikpose.
  • Kanyler skal dog afleveres for sig i de særlige kanylebokse.

Publiceret 16.05.2022