Fodpleje: Er dine fødder sommerklar?

Det er snart tid til at lufte fødderne i sandaler og gå barfodet på stranden eller i haven. Vores ergoterapeut, Tine Lund Larsen, fra Gigtforeningens rådgivning giver dig gode råd om fodpleje – særligt hvis du har fodproblemer eller svært ved selv at pleje dine fødder. Så grib sandalerne og følg vores bedste råd og tips til sunde fødder.

Gode råd om fodpleje

Her er en række gode råd, som kan hjælpe dig til at pleje dine fødder:

1. For at holde dine fødder sunde og funktionelle, er det vigtigt at holde øje med huden. Hvordan er netop din hud? Tør, fugtig, revnet, skallende?
  2. Hvis du har meget tør hud, er det vigtigt at bruge en fed creme, som arbejder med huden. Du kan f.eks. købe sådan en creme på apoteket. Hvis du derimod har meget fugtig hud, skal du – for at forebygge svamp – være opmærksom på at holde området mellem tæerne tørt og rent.
  3. Hvis din hud revner, er det vigtigt at få undersøgt, hvad årsagen er. Er det en hudlidelse eller noget andet? Når det er afklaret, kan den videre behandling bestemmes. Det samme gælder den skallende hud.
  4. Din fod danner hård hud for at beskytte sig mod tryk. Den hårde hud kan komme alle steder på foden og skal ikke blot fjernes, men årsagen til den hårde hud skal findes og vidt muligt fjernes. Har du f.eks. hård hud på lilletåens yderside, bør der rettes til i fodtøjet, så der bliver plads til tåen.
  5. Du skal altid klippe dine negle lige over – ingen runde hjørner, medmindre tæerne ligger meget tæt op mod hinanden.
  6. Hvis dine tæer ligger meget tæt på hinanden og kæmper om pladsen, er det vigtigt at holde området mellem tæerne tørt og rent - ellers risikerer du at få svamp.
  7. Nedgroede negle betyder, at neglen graver sig ned i neglesiderne. Du kan være arveligt disponeret for nedgroede negle, men de kan også opstå som resultat af påvirkning udefra. En fodterapeut kan sætte bøjler på dine negle, så de retter sig samtidig med, at du og fodterapeuten finder årsagen til problemet og gør noget ved det.
    Se muligheder for tilskud til fodbehandling
  8. Fodøvelser er ideelle til at bevare funktionen i dine fødder. Det er vigtigt, at du laver de øvelser, der passer til netop dine fødder og deres behov. Se Gigtforeningens fodøvelser

Gode råd til dig, der har vanskeligt ved at pleje dine fødder

1. Hvis du har nedsat bevægelighed i hofter, knæ og/eller hænder kan det være vanskeligt at vaske, tørre og pleje dine fødder. Her er nogle idéer til, hvordan det kan blive lettere:
  2. Det kan være en god idé at sidde ned, når du tørrer og plejer dine fødder. Vælg en god stabil taburet, som du evt. kan sidde på i badeværelset.
  3. En tå- og fodvasker på et langt skaft kan hjælpe dig til lettere at nå ned til fødderne. En fodbørste, som kan monteres på gulvet, er en alternativ mulighed.
  4. Hvis du har svært at nå ned til fødderne og tørre dem helt, kan en føntørrer være en god hjælp. Det forudsætter naturligvis, at du har følelse i dine fødder og kan reagere, hvis det bliver for varmt. Tjek for en sikkerheds skyld først på huden på dine underarme, at temperaturen ikke er for høj.
  5. Hvis du har nedsat funktion i hænderne, kan du vælge en neglesaks med fortykket greb. Den er let at anvende. En længere vinklet saks kan også lette opgaven.
  6. Hvis du ikke selv kan varetage din fodpleje, kan du søge din kommune om hjælp efter servicelovens § 83. Det gør du ved at kontakte kommunens visitationskontor eller ansøge via www.borger.dk
Publiceret 18.05.2022