Er det nødvendigt at gå 10.000 skridt om dagen?

Man hører alle steder, at det er vigtigt at gå 10.000 skridt om dagen. Men jeg synes, det er svært at komme så højt op. Er det nødvendigt at gå så mange skridt? Sådan lyder et spørgsmål til Rådgivningen – læs fysioterapeutens svar.

Spørgsmål

Svar fra Gigtforeningens fysioterapeut, Trine Majlund Vestbo

Når du har gigt, er det vigtigt, at du bevæger dig så meget, du kan. Du kan forbedre din sundhedstilstand ved at bevæge dig regelmæssigt. Når du går, nedsætter du ikke kun risikoen for livsstilssygdomme som f.eks. hjerte-kar-sygdomme eller type-2-diabetes, det vil også kunne bedre nogle af de symptomer, din gigtsygdom fører med sig. Derudover viser forskningen, at en rask gåtur har en positiv indvirkning på vores humør.

Men måske er det også værd at overveje, om andre former for aktivitet som f.eks. cykling kunne være et supplement til gåturene, hvis det er belastningen på dine knæ og hofter, som gør, at det er svært for dig at gå ture.

Kampagnen 10.000 skridt om dagen kom på banen for nogle år siden og blev meget populær. Forskere har i et studie fra 2015–2018 kunne observere, at der er en stor sundhedsmæssig gevinst ved at gå mellem 7.000 og 10.000 skridt om dagen, og at risikoen for tidlig død blev mindre og mindre jo flere skridt deltagerne tog.

Hvis det motiverer dig at tælle skridt, kan du dele dit mål op i flere små gåture. Sæt termokanden i køkkenet, så du skal derud, hver gang du skal have en kop kaffe eller te. Alt tæller nemlig i regnskabet, så du skal ikke lade dig stresse af, at du ikke når et bestemt antal skridt hver dag. Den bedste motion er nu en gang den, du får – og selv en lille tur gør en forskel!

Hvis du har lyst til at gå sammen med andre, kan du melde dig til en af Gigtforeningens gå-grupper

Har du spørgsmål om træning og gigt? Ring eller skriv til Gigtforeningens fysioterapeut

Publiceret 07.01.2022