Risikerer jeg at få for lidt protein?

Jeg vil gerne skære ned på kødet og skrue op for grøntsagerne uden dog at leve helt vegetarisk. Men jeg er bange for at få for lidt protein? Sådan lyder et spørgsmål til Rådgivningen – læs kostvejlederens svar.

Spørgsmål

Svar fra Gigtforeningen kostvejleder Henriette Thorseng

Der er ingen tvivl om, at det er sundt at spise mad fra planteriget. Frugt og grønt indeholder relativt få kalorier og en masse mineraler, vitaminer og andre plantestoffer, som kroppen skal bruge. Spiser du de grove grøntsager, får du ekstra mange kostfibre. Du finder gode kilder til protein fra planteriget, som kan erstatte kød. Her tænker jeg især på bønner, linser, mandler, nødder og fuldkorn som havregryn, men også ærter og broccoli bidrager lidt.

Du har brug for proteiner hver dag. Proteiner er kroppens byggesten. De er bl.a. nødvendige for at opbygge og bevare musklerne, som sammen med fysisk træning kan bidrage til at give gigtramte led styrke. Medmindre din læge råder dig til andet, er anbefalingen, at 10-20% af energien i den daglige kost skal komme fra protein. Hvis du er over 65 år, bør 15-20% af energien fra din kost komme fra protein. Protein mætter, så hvis du gerne vil tabe dig, kan proteinindtag i den høje ende være gavnligt.

De fleste af os får gennem en varieret kost mere protein, end vi har brug for. Proteinerne stammer især fra kød, fisk, fjerkræ, mejeriprodukter og æg, men kan altså erstattes af proteinrig mad fra planteriget, hvis du gerne vil skære ned på kød eller andre animalske produkter. Spiser du mere protein, end kroppen kan bruge, omdannes det til energi lige som kalorier fra fedt og kulhydrater.

Publiceret 07.12.2020