Ny forskning: Visse gigtpatienter er i risikogruppe under COVID-19

Ny forskning viser, at flere grupper af patienter med en inflammatorisk gigtsygdom har en øget risiko for at blive indlagt med COVID-19, siger lederen af studiet, professor Lene Dreyer.

Siden corona-virus kom til landet, har man som gigtpatient med inflammatorisk gigtsygdom været i risikogruppe, hvis man blev syg med COVID-19. Nu bekræfter både et amerikansk og et dansk forskningsstudie, at det er tilfældet, og at gigtpatienter med især visse typer autoimmune sygdomme (leddegigt, bindevævssygdomme, karbetændelse) har gjort helt det rette ved at tage restriktionerne alvorligt. Der er dog ingen grund til panik, siger Gigtforeningens reumatolog Henrik Skjødt:

"Der er ingen grund til at tro, at sundhedsvæsenet ikke kan håndtere behandlingen, hvis man som gigtpatient bliver syg med COVID-19. Samlet set har vi ikke set en øget dødelighed blandt de patientgrupper, der er medtaget i det danske studie: leddegigt, bindevævssygdomme og vaskulitis (betændelse i blodkarrene). Studiet viser alene, at man har en øget risiko for et sygdomsforløb, der kræver indlæggelse."

Nyt dansk studie

I spidsen for studiet står formanden for Gigtforeningens Forskningsråd, professor Lene Dreyer fra Aalborg Universitetshospital. Hun har sammen med kolleger fra Reumatologisk Afdeling på Rigshospitalet set på risikoen for at blive indlagt med COVID-19, hvis man har leddegigt, bindevævssygdomme eller vaskulitis.

"Studiet viser, at patienter som lider af visse inflammatoriske gigtsygdomme, må betegnes som værende i risiko for at få et forløb af COVID-19 der leder til indlæggelse. Også når man ser bort fra, at denne gruppe patienter ofte lider af andre sygdomme, som også tipper mod et alvorligere COVID-19 forløb" fortæller Lene Dreyer.

Gælder ikke patienter med rygsøjlegigt og psoriasisgigt

Forskerne undersøgte også om det spillede en rolle for leddegigtpatienterne, om de var i behandling TNF-hæmmere, hydroxyklorokin eller binyrebarkhormon. Om medicinen betød en større eller mindre risiko for indlæggelse, sammenlignet med patienter, der ikke var i behandling med disse lægemidler. Og her var der ingen forskel.

Undersøgelsen viste også, at blandt de fire undersøgte grupper, havde patienter med rygsøjlegigt og psoriasisgigt ikke en øget antal indlæggelser med COVID-19.

Flere forskellige faktorer

Selvom tallene er markante, betyder det ikke, at alle har samme risiko, siger Lene Dreyer.

"Nogle undergrupper har en højere risiko. Det afhænger i særdeleshed af, hvor gammel man er – og om man for eksempel også har en lungesygdom fortæller hun og fortsætter:

"Har du en inflammatorisk gigtsygdom, er du overordnet i risikogruppen for at blive indlagt, hvis du får COVID-19. Derfor er det vigtigt, at man passer på sig selv og overholder myndighedernes retningslinjer. Herudover bør man som gigtpatient med en inflammatorisk gigtsygdom tage sin medicin efter retningslinjerne. Og sige ja tak til vaccinen, når den kommer."

Gigtforeningen er i løbende dialog med Sundhedsstyrelsen og Lægemiddelstyrelsen i forhold til vaccine af gigtpatienter.

Så mange deltog i undersøgelsen

• Lægerne så i alt på data fra 58.000 patienter.
  • For patienter med leddegigt (29.440) var risikoen for indlæggelse 72 % forhøjet.
  • For patienter med bindevævssygdom (6.677) var antallet af indlæggelser 38 % forhøjet.
  • Mens det for patienter med karbetændelse (vaskulitis) (4.072) var 82 %.
  • Der er taget højde for betydningen af alder, køn og eventuelle andre sygdomme som lunge-, hjerte-kar- og kræftsygdomme.

Publiceret 18.12.2020