Lige nu: Nåede du ikke at blive vaccineret mod influenza og lungebetændelse?

Flere steder i landet er der mangel på influenza- og pneumokokvacciner. Se, hvor du stadig har mulighed for at blive vaccineret, hvis du tilhører risikogruppen.

Rigtig mange mennesker har ønsket at blive vaccineret mod influenza og lungebetændelse i år. Det betyder, at der er opstået mangel på vacciner mange steder i landet. På Apotekerforeningens hjemmeside kan du se, hvor der stadig er vacciner tilbage. Ring dog for en sikkerheds skyld til apoteket i forvejen, så du ikke risikerer at gå forgæves.

Hvis du bor i Region Hovedstaden eller Region Sjælland, har du også mulighed for at blive vaccineret mod influenza hos Udlandsvaccinationen I/S, der ligger ved indgangen til Statens Serum Institut på Ørestads Boulevard 5, 2300 København S – lige over for SAS Radisson-hotellet. Du kan bestille tid her.

Vaccinerne er gratis og fordeles til mennesker i risikogruppen efter først-til-mølle-princippet.

Hvem kan blive vaccineret?

I år er det ekstra vigtigt at blive vaccineret, fordi influenza og lungebetændelse udgør en særlig risiko for mange af de samme mennesker, der også risikerer et kompliceret og alvorligt sygdomsforløb, hvis de får COVID-19. Får du sygdommene samtidig, kan forløbet nemlig forværres, hvis du har særlige helbredsudfordringer og/eller er fyldt 65 år.

Læs mere om, hvem der tilbydes influenzavaccination og pneumokokvaccination på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.

Publiceret 10.11.2020