Kom godt i gang med træning trods træthed og smerter

Hvordan kommer jeg i gang med at træne og hvordan finder jeg lysten til det, når jeg hele tiden er træt og har smerter? Sådan lyder et spørgsmål til Rådgivningen – læs fysioterapeutens svar.

Spørgsmål

Hvordan kommer jeg i gang med at træne, når jeg hele tiden er træt og har smerter?

Svar fra Gigtforeningens fysioterapeut Cecilie Grave Jørgensen

Når du er fysisk aktiv, styrker du din krop, din muskulatur og dine led. Du bliver stærkere, mere udholdende og mere bevægelig, og måske mindskes dine smerter. Når vi er fysisk aktive udskiller hjernen også endorfiner, der virker smertestillende og giver en lykkefølelse i kroppen.

• Start stille og roligt. Sæt evt. små delmål for dig selv om f.eks. at kunne gå 500–1.000 m. Den første tur kan måske bare være en tur rundt om huset. Små, korte mål gør det nemmere at komme afsted, og husk altid, at lidt er bedre end ingenting!

• Få evt. en fysioterapeut til at vise dig, hvordan du kommer bedst i gang i forhold til det, du kan magte fysisk, og din diagnose.

• Gør klart for dig selv, hvorfor du gerne vil ændre livsstil og være mere fysisk aktiv. Det kan virke motiverende de dage, hvor overskuddet er i bund. Måske vil du gerne kunne gå en kilometer, så du selv kan lufte din hund? Eller du vil gerne kunne sætte dig på gulvet og rejse dig igen, så du kan lege med dine børn eller børnebørn?

• Find aktiviteter, der gør dig glad og giver dig lyst til at fortsætte. Eventuelt sammen med andre – din familie, en ven, en veninde eller sammen med andre, der lever med gigt – f.eks. i en af Gigtforeningens kredse.

Gigtforeningen har fået ny fysioterapeut - Trine Majlund Vestbo.

Publiceret 19.11.2020