Fornem hæder til markant Aarhus-professor

"Det er kæmpestort at modtage Dronning Ingrids Forskerpris, og jeg vil gøre mit allerbedste for at leve op til anerkendelsen," siger en glad og stolt Ellen-Margrethe Hauge, som i dag fik overrakt den ærefulde pris af HM Dronningen, Gigtforeningens protektor.

Foto: Kim Dahl

Ellen-Margrethe Hauge har brugt det meste af sit forskerliv på at afdække og forstå, hvad der sker i en krop, som er ramt af leddegigt: Hvordan kan man opdage sygdommen tidligere, så behandlingen kan komme i gang med det samme? Hvad sker der i knoglerne, når de bliver angrebet af gigtbetændelse? Og hvordan forebygger vi, at mennesker med leddegigt får blodpropper, som både kan forringe og forkorte deres liv?

Senest har Ellen-Margrethe Hauge stået i spidsen for en undersøgelse af, hvordan nedlukningen af samfundet under corona-pandemien har påvirket mennesker med gigt – både fysisk og psykisk. Resultaterne er opsigtsvækkende: Undersøgelsen viser, at 58 % af patienterne har fået symptomer på depression, mens 36 % har fået flere smerter og sygdomsforværring, fordi de ikke har kunnet træne, som de plejer.

"Dén vigtige indsigt kalder på en særlig indsats over for de mange sårbare patienter, som har isoleret sig fuldstændigt under krisen,” sagde formanden for Gigtforeningens forskningsråd, Lene Dreyer, i sin tale til prismodtageren.

Fra højre: Professor Ellen-Margrethe Hauge, formand for Gigtforeningens forskningsråd, Lene Dreyer, Hendes Majestæt Dronningen, Gigtforeningens bestyrelsesformand, Ulrik Bülow, Gigtforeningens direktør, Mette Bryde Lind og modtager af HM Dronningens forskningsstipendium, Rasmus Westermann. Foto: Kim Dahl

Gigtforeningen støtter hvert år dansk gigtforskning med 10-15 mio. kr., og direktør Mette Bryde Lind glæder sig over den fornemme anerkendelse af både Ellen-Margrethe Hauge – og af det unge forskertalent, Rasmus Westermann, som også var med på Amalienborg for at modtage et særligt forskningsstipendium.

"Forskning i bedre forebyggelse og behandling er nøglen til et bedre liv for de mere en 700.000 mennesker i Danmark, som er berørt af en gigtsygdom. Så der er brug for både erfarne gigtforskere som Ellen-Margrethe Hauge – og for nye talenter som Rasmus Westermann. Derfor hylder vi dem i dag," siger Mette Bryde Lind.

Om Dronning Ingrids Forskerpris

Den prestigefyldte pris blev indstiftet i 1978 i anledning af Dronning Ingrids 25-årsjubilæum som Gigtforeningens protektor. Forskerprisen uddeles en gang om året af HM Dronningen, som overtog protektionen efter sin mor i 2001. Med æren følger 100.000 kr. til modtagerens videre forskning.

Publiceret 09.10.2020