Dronningens fødselsdagsstipendium til ungt forskertalent

Smilene var store, da et helt særligt forskningsstipendium på 900.000 kr. skiftede hænder på Amalienborg i dag. Stipendiet blev overrakt af HM Dronningen – modtageren var det unge forskertalent, Rasmus Westermann, som selv lever med en gigtsygdom.

Foto: Kim Dahl

"Da HM Dronningen den 16. april fyldte rundt, var Gigtforeningens fødselsdagsgave til vores protektor faktisk at bede om en gave. Vi bad nemlig fødselaren om at lægge navn til et stipendium, som skulle give et mærkbart rygstød til et ungt forskertalent. Og sådan et talent er 28-årige Rasmus Westermann," siger Gigtforeningens direktør, Mette Bryde Lind.

Der stod ellers hverken læge eller gigtforsker i Rasmus’ karriereplaner, da han i 90’erne voksede op i Helsinge i Nordsjælland. Men da han var 13, fik han børnegigt, og livet som ung gigtpatient blev bestemmende for hans fremtid. Så han besluttede sig for at blive læge.

Rasmus er uddannet fra Københavns Universitet i januar 2020. Han er nu ansat som klinisk assistent på Reumatologisk Afdeling ved Aalborg Universitetshospital, og det er her, han vil skrive den ph.d., som Dronningens stipendium på næsten 900.000 kr. gør mulig. Han vil bruge de næste tre år til at undersøge, om gigtpatienter, som er i biologisk behandling, har en øget risiko for at udvikle kræft.

Fra venstre: Hendes Majestæt Dronningen, professor Ellen-Margrethe Hauge, modtager af Dronning Ingrids Forskerpris, Gigtforeningens bestyrelsesformand, Ulrik Bülow, formand for Gigtforeningens forskningsråd, Lene Dreyer og Rasmus Westermann, modtager af HM Dronningens fødselsdagsstipendium. Foto: Kim Dahl

"Jeg vil gerne bidrage til, at gigtpatienter får den bedst mulige behandling og det bedst mulige liv. Men jeg er også meget optaget af, at den medicin, vi som patienter får tilbudt, ikke udsætter os for alvorlige bivirkninger, som vi ikke kender til. Det, synes jeg, vi er nødt til at forske i," siger Rasmus Westermann.

Publiceret 09.10.2020