Digitale Venner: Få en ekstra at tale med under corona-epidemien

Har coronakrisen sat samværet med familie, venner og kolleger på pause? Så har du måske brug for en ekstra at tale med. ”Digitale Venner” er for dig, som har gigt, og som vil være med til at holde fast i fællesskabet i en tid, hvor mange må isolere sig. Gigtforeningen sørger for at matche dig med din samtaleven – og så er det op til jer, om I vil tale sammen i telefonen, via Skype, Zoom eller FaceTime.

Løbende restriktioner, isolation og kronisk sygdom er med til at begrænse det sociale liv for mange med gigt. Derfor sætter Gigtforeningen gang i et nyt initiativ til dig, som mangler det sociale liv på grund af corona-epidemien, men også til dig, som har lyst til at være frivillig og kan lide at samtale med en anden, der har brug for en at tale med i en svær tid.

Hvad er en digital ven?

Gigtforeningen hjælper med at matche dig, der har behov for en samtalepartner, med en kvalificeret frivillig, som ud fra alder, diagnose eller interesser passer sammen. De frivillige har altså et godt kendskab til det at leve med en kronisk gigtsygdom og har forudsætningerne for at forstå dig og dine tanker.

Rammerne for de digitale venskaber er en to måneders periode med en samtale om ugen. Hvis man har lyst til fortsætte efter de to måneder, er man helt velkommen til det, men der er også mulighed for at få tildelt en ny digital samtalepartner. Det er op til de matchende par, om samtalerne skal foregå over telefonen, Skype eller Zoom.

Allerede nu er de første digitale venner blevet matchet og i gang med deres ugentlige samtaler.

Der er et behov

Gigtforeningens direktør, Mette Bryde Lind, håber, at tjenesten bliver taget godt i mod:

"Jeg håber, at der er mange, som vil melde sig, for jeg tror, at der er et stort behov blandt vores medlemmer. Jeg kan mærke, at det sociale liv er anderledes i dag end før corona, og når man lever med en kronisk sygdom, som vores medlemmer gør, så fylder coronakrisen endnu mere."

Digitale Venner lanceres i partnerskab med Danske Handicaporganisationer gennem deres politiske initiativ 'En hverdag med stærke fællesskaber'.

Sådan bliver du en digital ven

Gigtforeningen søger dig, som mangler en ven at tale med, og frivillige samtalepartnere, der kender til hverdagen med gigt. Lyder det som noget for dig? Så tilmeld dig her
Publiceret 16.11.2020