Anne Hjernøe: Jeg skal aldrig mere være tung og træt!

Anne Hjernøe er som tv-kok kendt for at trylle lækre småretter frem fra køkkener over hele verden. Men nu er hun også blevet kendt for at have tabt 20 kilo ved hjælp af kostomlægning og træning. Her i interviewet kan du læse, hvordan hun kom i gang med at tabe sig – og hvordan hun holder vægten.


Foto: Winnie Methmann

Anne Hjernøe er kendt som kogebogsforfatter og især fra de mange tv-udsendelser, hvor hun rejser verden og Danmark tynd med makkeren, journalisten Anders Agger. Et af hendes kendetegn er de mange forskellige små retter, hun disker op med. Og i hendes og hendes mands hjem har det koncept haft en klar mission.

"Min mand og jeg har aldrig tvunget vores børn til at blive siddende ved middagsbordet, men har i stedet gjort det og køkkenet til et samlingspunkt, hvor man havde lyst til at sidde og hygge. Når du laver mange små retter, er der altid noget, folk kan lide. Det giver en enorm ro, at du ikke skal diskutere med dine børn, hvad de nu skal spise og ikke spise," forklarer hun. 

En familie med virkelig dårlige knæ

Anne Hjernøe er forfatter til 20 kogebøger og har lange arbejdsdage, hvor hun står i køkkenet i mange timer, skal løfte på tunge gryder og pander og slæbe råvarer frem og tilbage. For et par år siden begyndte problemerne. Hendes krop var blevet for tung, og hun havde ondt.

"Jeg var træt i kroppen og havde ondt i knæene. Når jeg havde haft en dag, hvor jeg havde stået i køkkenet og lavet mad til en ny kogebog, var det eneste, jeg tænkte på, at komme ind og få benene op. Pludselig fik jeg også smerter i fødderne og havde morgener, hvor de første skridt jeg tog, når jeg stod ud af sengen, gjorde sindssygt ondt," fortæller hun.

At det er knæene, der gør ondt, er ikke nyt for Anne Hjernøe. ”Jeg har haft ondt i mine knæ i de sidste ti år. De knirker og knager, så man kan høre, når jeg går op ad trapperne. Jeg kommer fra en familie med virkelig dårlige knæ på grund af slidgigt, så man kan sige, at vi har tradition for at få skiftet knæ. Men for mig er det sidste udvej,” fastslår Anne. 

Vægttabet begyndte tilfældigt – og så alligevel ikke

Efter en ferie i Latinamerika opdagede Anne, at hun havde tabt tre kilo. Ubevidst. Hun gik i tænkeboks for at finde ud af, hvad hun havde gjort anderledes, end hun plejer.

"Jeg havde ikke bevidst lagt mine kostvaner om, men havde bare spist mig mæt i fisk, kød, masser af grønt, sundt fedt og lidt kulhydrater. Og så havde jeg kun fået tre måltider om dagen. Mit vægttab begyndte altså tilfældigt, men alligevel samtidig med, at jeg havde erkendt, at jeg var blevet træt og tung – og at jeg ville være stærk igen!"

Sørg for, at nogen venter på dig

Anne lagde sin kost om, så hun kun spiste tre hovedmåltider om dagen. Af den sunde slags. Og så begyndte hun at træne.

"Jeg allierede mig med en personlig træner. For mig er det afgørende, at jeg forpligter mig til at træne over for et andet menneske. Og det kan alle gøre! Enten en ven, en veninde eller et hold, hvor du kommer fast. Det vigtigste er, at der er nogen, som venter på dig. Du skal også vælge noget, du synes er sjovt, og som passer til din fysik. Det kan være at gå en tur og høre lydbog imens, styrketræne eller træne i bassin."

Sin rejse mod et 20 kilo lettere liv har Anne Hjernøe beskrevet levende i kogebogen 'Stærk, let og mæt' og efterfølgeren 'Ligevægt – Stærk, let og mæt', der udkom i april på Politikens Forlag.

Anne Hjernøes 3 gode råd


1. Spis tre hovedmåltider


2. Sæt din mad i system 

  • Drop mellemmåltider.
  • Spis protein, mange grøntsager, lidt sundt fedt og lidt langsomt optagelige kulhydrater til alle måltider.
  • Afviger du fra systemet, samler du bare op ved næste måltid.


3. Vær fysisk aktiv

  • Lav noget, du synes er sjovt, og tag hensyn til din fysik.
  • Sørg for, at der er nogen, som venter på dig.
  • Sæt din træning ind i kalenderen, så den bliver en fast rutine.
  • Se det som din tid, hvor der ikke er nogen, som må forstyrre dig.

”Da jeg en dag tonede frem på skærmen 20 kilo lettere end sidste gang, jeg var i tv, eksploderede min mailboks og mine beskeder på Instagram. Og så var jeg pludselig nødt til offentligt at forholde mig til vægten. Både min egen og andres. For hvordan var det lykkedes mig at slippe af med de overflødige kilo, når jeg nu er så glad for mad og omgivet af de lækreste råvarer og køkkeneksperimenter dagen lang? Havde jeg nogle gode råd at give videre til andre,” fortæller Anne om skubbet til, at hun begyndte at nedfælde sine erfaringer i bogform.

Nyder ikke at have ondt

Men hvad har vægttabet og træningen betydet for de evigt smertende knæ, og hvordan bibeholder hun motivationen?

"Min motivation er, at jeg aldrig skal være for tung og træt igen. Jeg nyder, at jeg ikke længere har ondt og skal tænke over, hvor mange kasser grøntsager jeg bærer ind i mit køkken. Det er også en stor overraskelse, hvor meget min træning hjælper. Jeg har som sagt både dårlige knæ og fødder, men jeg er også faldet af en hest, kørt galt i bil og har haft hælsporer i begge hæle. Jeg var slået hjem i Ludo og holdt mig kun lige oprejst. Det er lykkedes mig at blive stort set smertefri, og jeg har fået meget mere energi. De erfaringer vil jeg gerne dele med andre."

Forbered din mad (food prepping)


  • Tag dig tid et par gange om ugen til at rense og snitte grøntsager.
  • Vælg forskellige slags kål, f.eks. hvid og rød spidskål og grønkål.
  • Skræl rodfrugter og kom dem i vand med citron, f.eks. gulerødder, pastinakker. Skær blomkål og broccoli i små buketter.
  • Læg et stykke fugtig køkkenrulle i bunden, hvis grøntsagerne, som rødbeder, ikke tåler at ligge i vand.
  • Brug fødevareegnede bøtter i plast eller glas. Du kan også bruge patentglas. Husk at skrive indholdet uden på bøtterne, hvis de ikke er gennemsigtige.
Publiceret 17.08.2020