Varmtvandstræning er godt for dig med gigt

"Vil du gerne i gang med at bevæge dig og få styrket din krop, så kan træning i varmtvandsbassin måske være noget for dig. Det er effektivt, men samtidig skånsomt at træne i vand – og den varme temperatur kan virke smertelindrende og få musklerne til at slappe af," lyder det fra Gigtforeningens fysioterapeut Lone Nedergaard.

Varmtvandstræning er bevægelse og undervisning i et bassin med 33–36 grader varmt vand. Træning i det varme vand er populært blandt mange mennesker med gigt, og det er der god grund til. For selvom du måske har svært ved at deltage i visse motionsformer som dans, løb, golf eller motionscykling, så kan de fleste deltage i varmtvandstræning.

Derfor skal du træne i varmt vand

Træning i varmt vand er en god motionsform, hvis du har gigt. Det er en skånsom, men samtidig effektiv motionsform, hvor du træner din kondition, bevægelighed, muskelstyrke og balance.

Når du træner i vand, er det nemmere at lave bevægelser, som kan være svære på land. Vandet gør nemlig, at du vejer mindre, og meget af det pres, der giver smerter og funktionsbesvær, forsvinder.

"Det varme vand gør, at musklerne og leddene bliver endnu mere smidige. Og derfor vil du typisk til varmtvandstræning opleve færre smerter under øvelserne," fortæller Lone Nedergaard, der er fysioterapeut i Gigtforeningens rådgivning.

Her er dine fordele ved varmtvandstræning

• Du vil opleve en bevægelsesfrihed og komme ud i nogle nye bevægelser, som du ikke bruger i din dagligdag.
  • Det er skånsomt og virker mere behageligt, da vandet giver opdrift.
  • Det kan lindre dine smerter.
  • Det er effektiv træning, der giver hurtigere resultater, da du træner mod vandmodstanden og med større bevægelighed.
  • Du får trænet din balance, så du kan bevæge dig mere sikkert rundt i din dagligdag uden at frygte at falde.
  • Det kan give en følelse af velvære, så du får mere lyst og mod på at træne.
  • Du er på et hold, hvor du fast træner sammen med andre, som du måske med tiden lærer godt at kende.

Alt dette kan gøre, at du får et større fysisk og psykisk overskud til at klare din dagligdag.

Sådan kommer du i gang med varmtvandstræning

Hvis du ikke har trænet i varmtvandsbassin før, eller hvis det er længe siden, er det en god idé at begynde hos en underviser, der er uddannet i vandgymnastik.

Husk på, at det tager tid at komme i god form. Vær derfor tålmodig og start langsomt ud, så du undgår overbelastning og skader. Herefter kan du gradvist øge intensiteten ved at sætte tempoet op og bruge redskaber som modstand," slutter Lone Nedergaard.

Få flere tips til varmtvandstræning og se film om fordelene ved et træne i vand

Her kan du træne i varmtvandsbassin

• Gigtforeningens Oplysningskredse (GOK)
  • Gigtforeningens behandlingscenter Sano (Skælskør og Middelfart har bassin, dog ikke Aarhus).
  • Et udpluk af Gigtforeningens frivilligkredse og lokalgrupper tilbyder varmtvandsundervisning.
  • Din lokale aftenskole som f.eks. Gigtskolen, AOF, DOF, FOF samt LOF.
  • Din lokale svømmehal eller svømmeklub.
  • Nogle få fysioterapeutiske klinikker tilbyder også træning i varmtvandsbassin.

Find din nærmeste lokale udbyder af varmtvandsundervisning under ’Det sker’. Find dit lokalområde og klik på menupunktet ’Motion’.

Publiceret 17.01.2020