Træthed (fatigue) er værre end smerterne – tag kontrol over din træthed

Kæmper du med en udmattende træthed (fatigue), som begrænser dig i hverdagen og ødelægger din livskvalitet? Fatigue kan ikke kureres, men heldigvis kan du selv gøre noget ved problemet. Få gode råd fra to af landets førende eksperter på området.

Træthed – eller endda udmattelse –  er normalt, hvis man har en krævende periode på arbejdet eller hjemme. Og som regel forsvinder trætheden, når man får hvilet nok. Men sådan er det ikke, når du har fatigue på grund af en autoimmun gigtsygdom. Her kan du hverken sove eller hvile trætheden væk.

"Kronisk træthed, også kaldet fatigue, er meget udbredt hos mennesker med gigt. Forskning viser, at mellem 40 og 80 % af alle, der har leddegigt, oplever fatigue, så det er et udbredt problem," forklarer Jette Primdahl, professor på Dansk Gigthospital.

"Selvom der er forsket mest i leddegigt, ved vi fra spørgeskemaundersøgelser, at fatigue også er et problem hos mange patienter med psoriasisgigt og rygsøjlegigt. Og for nogle er den gigtrelaterede træthed et større problem end deres smerter," siger hun.

Fatigue har mange konsekvenser

Fatigue er ikke kun fysisk udmattende, men kan også være en psykisk og social udfordring, som kan havemange konsekvenser: 

  • Du kan føle dig irritabel og være plaget af humørsvingninger, fordi du ingen energi har.
  • Du kan have svært ved at koncentrere dig og klare almindelige hverdagsopgaver.
  • På arbejdet kæmper du måske for at klare opgaverne og kan føle dig utilstrækkelig, fordi du ikke kan være så produktiv, som du ønsker.
  • Du mister lysten til at være social, fordi du betaler en høj pris med endnu større træthed bagefter.

Mangler viden om fatigue

Eksperterne ved ikke, hvorfor så mange med gigt oplever fatigue. Tidligere troede man, at det hang sammen med sygdomsaktiviteten, men nyere forskning viser, at man kan opleve udbredt fatigue, selvom ens gigt er velbehandlet, og sygdommen er i ro.

"Måske skyldes trætheden, at gigten angriber hele kroppen – og ikke kun leddene. Men vi ved det ikke. Der er dog bred enighed blandt fagfolk om, at trætheden kan hænge sammen med mange forskellige ting, der påvirker vores psyke. Smerter, angst, bekymringer og depression kan give træthed. En krævende livssituation kan også spille en stor rolle, ligesom manglende forståelse for din tilstand hos familie, venner og kolleger kan gøre det," siger Jette Primdahl.

Lær din træthed at kende

Professor Bente Appel Esbensen, Videncenter for Reumatologi og Rygsygdomme på Rigshospitalet fortæller, at du selv kan gøre meget for at få det bedre – selvom du er kronisk træt:

"Det er vigtigt at have en oplevelse af, at du har kontrol over din træthed, så du ikke lader din hverdag styre af den. Her er det afgørende, at du lærer trætheden at kende. Nogle sundhedspersonaler opdeler ofte sygdomsrelateret træthed i fem kategorier og bruger spørgeskemaer til at bestemme, hvor på skalaen patienterne befinder sig. Desværre kan du opleve, at sundhedspersonalet ikke altid tager trætheden tilstrækkeligt alvorligt, men slår det hen med, at det er normalt at være træt, når man har gigt. Og det har du ikke brug for at høre som patient, for du er nødt til at vide, hvilken type træthed du kæmper med for at kunne gøre noget ved den."

5 typer træthed

  1. Generel træthed er, når du har en overordnet følelse af at være træt, både fysisk og mentalt. Den generelle træthed kan være en blanding af de fire former for træthed i punkterne nedenfor.
  2. Fysisk træthed er, når dine muskler og din krop er træt. Føler du dig i god eller dårlig form? Kan du udholde meget eller kun ganske lidt?
  3. Mental træthed er, når du har vanskeligt ved at tænke og koncentrere dig. Vandrer dine tanker nemt væk fra emnet? Skal du anstrenge dig for at koncentrere dig?
  4. Reduceret aktivitet er, når du kun bevæger dig lidt. Er du meget eller lidt aktiv i løbet af en dag? Føler du dig aktiv eller inaktiv?
  5. Reduceret motivation er, når du mangler lyst til at gå i gang med en aktivitet. Har du mange planer? Har du lyst til mange ting? Eller føler du dig udmattet over at skulle foretage dig noget?

Økonomiser med din energi

Når du har gigtrelateret træthed, har du ikke som andre mennesker en reserve at tage af. Bente Appel Esbensen sammenligner vores energi med en bankkonto:

"Vi har alle en konto med energi, og normalt kan vi godt lave overtræk på den. Men det kan du ikke, hvis du har gigt. Derfor gælder det om at økonomisere med energikontoen, både i forhold til sociale aktiviteter og dagligdagens gøremål. Ved at skrive ned, hvordan dine dage og aktiviteter påvirker din træthed, kan du blive klogere på, hvad der skal til, for at du ikke bruger mere energi, end du har."

Bevæg dig – det har mange gevinster

Forskning viser, at patienter med gigt føler sig mindre træt, når de er fysisk aktive og bevæger sig dagligt.

"Bevægelse gør, at du ikke kun bliver mindre træt – du sover også bedre, får færre smerter, mere energi og bliver i bedre humør. Du behøver ikke løbe 10 km flere gange om ugen. En kort gåtur på et par kilometer kan også hjælpe. Tænk over, hvordan du kan være mere fysisk aktiv i hverdagen. Måske kan du gå en tur med dine venner i stedet for at drikke kaffe sammen, eller du kan gå rundt i dit hjem, når du taler i telefon," foreslår Bente Appel Esbensen.

Tag kontrol over din træthed

Professoren anbefaler også, at man prøver at lade være med at give efter for trætheden, især at man undlader at sove om dagen. Hun peger bl.a. på følgende strategier:

  • Tag et powernap.
  • Lav afslapningsøvelser.
  • Prøv at distrahere dig selv – sæt kaffe over eller ring til en ven.
  • Gå en tur.
  • Skriv om din træthed.

"Du vil opleve trætheden som mindre belastende, når du har taget kontrollen over den eller dele af den," slutter Bente Appel Esbensen.

Sådan kan du leve med din træthed


  • Pas din sygdom og følg din behandling. 
  • Hold op med at ryge. Noget tyder på, at man får mere energi, når man dropper tobakken. 
  • Spis en sund og varieret kost efter de officielle kostråd. Sørg for et stabilt blodsukker. Hvis du mærker, at for mange kopper kaffe gør dig ekstra træt, så prøv dig frem ved f.eks. at erstatte noget af kaffen med urtete. 
  • Tal om din træthed med familie, venner og kolleger. Bed om hjælp, for du behøver ikke klare alle praktiske gøremål selv.
  • Lær at sige fra, når du mangler overskud.
  • Bevæg dig. Lav et ugeskema, hvor du registrerer, hvornår du står op og går i seng, hvornår du er fysisk aktiv, hvor meget energi du bruger på forskellige aktiviteter i løbet af dagen, hvornår du mærker trætheden mest osv. Kan du se et mønster? Hvilke dage gik det bedre, og hvad gjorde du dér? 
  • Prøv at sætte dig et mål for, hvordan du vil arbejde med at håndtere din træthed i en periode. F.eks. de næste to uger. Læg en plan for, hvad du vil gøre: Hvis … så vil jeg …
  • Bryd opgaverne ned i mindre dele, hold pauser og prioriter, hvad og hvem du helst vil bruge din energi på. 
  • Følg de generelle råd for en god nattesøvn: Drik ikke alkohol eller koffeinrige drikke om aftenen, sov køligt og undgå tv- og computerskærme før sengetid. Brug et glat lagen, hvis du bliver vækket af smerter, når du vender dig i sengen. Sørg for en god madras og pude. 
  • Har du tendens til depression, så søg behandling.
  • Har du smerter, der gør dig mere træt, så overvej at bruge smertestillende midler i en kortere periode.

Bliv henvist til ophold og få hjælp


Gigtforeningens behandlingssteder, Sano og Dansk Gigthospital, tilbyder rehabiliteringsophold, som du kan henvises til af egen læge eller reumatolog. Forløbene kan vare fra én til fire uger.

Publiceret 15.06.2020