Tips og øvelser til hjemmetræning

Du har stadig masser af muligheder for at holde din krop i gang, selvom coronavirus/COVID-19 holder dig hjemme. Vi har samlet nogle gode træningsøvelser til dig. Brug dem jævnligt, så du får rørt f.eks. nakke, skuldre, hofter og ryg.

Brug vores effektive øvelser på film

Her er gode øvelser til dig, der gerne vil holde din krop i gang. Du bliver guidet via korte film, som tydeligt viser, hvordan du udfører øvelserne. Øvelserne kan lette og forebygge smerter, gener og ubehag i led, ryg og muskler. Vær opmærksom på, at øvelserne ikke må forværre evt. kendte smerter.

Find øvelser på film

Har du generelle spørgsmål til øvelserne? Kontakt Gigtforeningens fysioterapeut

Hold dig i gang med vores træningsredskaber og øvelsesguides

I Gigtforeningens webshop finder du et varieret udvalg af træningsredskaber, så du nemt kan komme i gang med træning derhjemme. Her er nogle eksempler, hvor du får et øvelsesprogram med i købet:

Træningselastikker i fem styrker, inkl. øvelser

Træning med elastik er effektiv styrketræning for skuldre, arme og ben. Du tilpasser selv modstanden ved at vælge en elastik i den størrelse, der passer til dig.

Bolde til træning af fødder, inkl. øvelser

Det er vigtigt at holde fødderne stærke og smidige. Hvis du har problemer med dine fødder, kan det påvirke hele din krop og give dig problemer i knæ, hofter, ryg og nakke. Du kan træne dine fødder med særlige træningsbolde.

Træn din balance med balancepude, inkl. øvelser

Balancetræning forbedrer musklernes samarbejde omkring det enkelte led – så leddet er bedre beskyttet.
Har du en stillesiddende hverdag, kan du indimellem bruge balancepuden, når du sidder. Det giver dig en afvekslende og aktiv siddestilling, hvor dine ryg- og mavemuskler aktiveres.

Publiceret 18.03.2020