Tilbage på job – Gigtforeningens socialrådgiver giver gode råd

Skal du tilbage på arbejde, og er du bekymret for at blive smittet med COVID-19? Gigtforeningens socialrådgiver giver dig gode råd til, hvordan du tackler at vende tilbage, når du stadig skal passe på smitterisikoen.

Foto: Jacob Ljørring

Samfundet er begyndt at åbne igen efter corona-pandemien indtog landet. Det betyder, at vi skal tilbage på vores job, men det kan være en ekstra bekymring for mennesker med inflammatoriske gigtsygdomme.

Den store bekymring har man kunne mærke i Gigtforeningens rådgivning, hvor telefonerne har været rødglødende under coronakrisen. Det har både været bekymrede mennesker med gigt og pårørende, der har kontaktet eksperterne for råd og vejledning om at vende tilbage til jobbet, fortæller socialrådgiver Helga Madsen.

"Henvendelserne er sket i bølger af åbningen, hvor ansatte i sundhedssektoren først tog kontakt og derefter pædagoger og lærere, som har været ekstra bekymret for at blive smittet af eksempelvis patienter eller elever."

Særlig gruppe henvender sig

Når du har en inflammatorisk gigtsygdom og får immundæmpende behandling, kan du tilhøre risikogruppen. Derfor kan du være bekymret for dit helbred og for at vende tilbage på job.

"Hvis du er bekymret for at vende tilbage på jobbet, bør du i første omgang tale med din arbejdsgiver om din situation, og dermed få sat rammerne for din tilbagevenden," rådgiver Helga Madsen.

Arbejdsgiveren kan muligvis give dig andre arbejdsopgaver, som mindsker nærkontakt til andre mennesker.

"Hvis du efter samtale med din arbejdsgiver fortsat er utryg ved at gå på arbejde, kan du få en vurdering fra din læge af risikoen ved at vende tilbage til de arbejdsfunktioner, din arbejdsgiver tilbyder dig. Din læge har mulighed for at udarbejde en lægeerklæring til din arbejdsgiver, hvis lægen mener, du ikke har mulighed for at vende tilbage til jobbet på nuværende tidspunkt af sundhedsmæssige årsager. Men det er stadig arbejdsgiveren, som vurderer, om dit fravær kan accepteres," forklarer hun.

Vær åben!

Du kommer langt ved at være åben om din diagnose.

"Tal meget gerne med dine kolleger og fortæl dem, at du i denne tid er ekstra forsigtig. Vær åben omkring din gigtsygdom og din immundæmpende behandling, som kan gøre dig alvorligt syg ved smitte," siger socialrådgiveren.

Indtil videre er det dog ikke påvist, at mennesker med inflammatoriske gigtsygdomme har øget risiko for hospitalsindlæggelse ved COVID-19 sammenlignet med befolkningen generelt. Dog kan mennesker med inflammatoriske gigtsygdomme opleve et længerevarende sygdomsforløb, og derfor skal du stadig passe ekstra godt på dig selv og følge retningslinjerne.

Socialrådgiverens gode råd til at komme sikkert på job

1. Følg Sundhedsstyrelsens retningslinjer.
  2. Det allerførste du skal gøre er at tale med din arbejdsgiver.
  3. Bed gerne om en omplacering af arbejdsforhold, hvis det er muligt.
  4. Kontakt evt. din fagforening for at høre, hvilke regler der gælder inden for dit fagområde.
  5. Få en vurdering af din risiko fra din læge, hvis du ikke er tryg ved tilbagevenden til job.

Se Gigtforeningens liste med spørgsmål og svar om COVID-19

Publiceret 19.06.2020