Testamente – aldrig i livet!

"Jeg har ikke brug for et testamente." Sådan tænker du måske – ligesom mange andre. Men måske er det alligevel en god idé... Her beskriver Gigtforeningens advokat, Lise van Brugge, fem gode grunde til, at du bør oprette et testamente.

Gigtforeningens advokat, Lise van Brugge, taler hver uge med mennesker, som er i tvivl, om de behøver at oprette testamente. Her er nogle af de forestillinger, hun tit støder på:

Jeg har ikke brug for et testamente, fordi mine børn skal arve mig ligeligt efter arveloven.

• Hvis du gerne vil være sikker på, at arven efter dig forbliver hos din ægtefælle eller jeres børn ved eventuel skilsmisse, skal det være modtagerens særeje.

Jeg er gift, og vi har fælles børn. Vi har jo begge ret til at sidde i uskiftet bo og efter længstlevendes død, skal vores børn arve ligeligt. Så hvad skal vi med et testamente?

• Det er ikke altid en fordel at sidde i uskiftet bo. Ring til Gigtforeningens advokat og hør, hvorfor.

Jeg er gift for anden gang. Vi har begge børn fra første ægteskab, ligesom vi har børn sammen. Vi ønsker først og fremmest at begunstige hinanden. Når den sidste af os ikke er her mere, skal alle vores børn arve ligeligt.

• Hvis du og din ægtefælle vil sikre den af jer, der lever længst, og samtidig ønsker at have indflydelse på, hvordan arven engang skal fordeles til jeres børn, kræver det, at I opretter testamente.

Min kæreste og jeg har boet sammen i fem år, så vi har ikke brug for et testamente.

• Som ugifte samlevende arver I ikke automatisk hinanden. Men I kan oprette et testamente, hvor I sikrer hinanden næsten, som hvis I var gift.

Jeg har ikke brug for et testamente, for min formue ikke er særlig stor.

• Selvom du ikke har nogen stor formue, har du måske en eller flere ting, som du gerne vil have tilfalder bestemte personer. Det kan du sørge for ved at oprette en skriftlig, dateret erklæring. Det kaldes et indbotestamente.

Gigtforeningen betaler omkostningerne

Har du et ønske om at begunstige Gigtforeningen, tilbyder vi at afholde omkostningerne op til 5000 kroner til testamentets oprettelse. Gigtforeningens egen advokat udarbejder af principielle og etiske grunde ikke testamenter, hvori Gigtforeningen betænkes – men hun hjælper gerne med at finde en advokat i dit område. Har du særlige ønsker, eller forhold du ønsker drøftet, er du altid velkommen til at kontakte Gigtforeningens advokat for en uforpligtende samtale.

Ring eller skriv til vores advokat

Hvis du vil vide mere eller har spørgsmål om arv og testamente, er du velkommen til at kontakte advokat Lise van Brugge.
E-mail lvbrugge@gigtforeningen.dk

Gigtforeningen er en del af Det Gode Testamente – et samarbejde mellem 37 velgørende organisationer i Danmark. Formålet med initiativet er blandt andet at oplyse danskerne om, hvorfor det er en god ide at nedfælde sin sidste vilje i et testamente, at slå fast, at det hverken er dyrt eller besværligt – og at informere om de forskellige muligheder, der findes for at betænke en velgørende organisation i sit testamente.

Læs mere på www.detgodetestamente.dk

Publiceret 13.05.2020