Salazopyrin enterotabletter kan nu fås via din reumatolog

Det er mere besværligt end normalt, men nu kan du hos din reumatolog få udskrevet Salazopyrin entabs fra udlandet grundet restordre situationen i Danmark.

Mangel på Salazopyrin

Lægemiddelstyrelsen har midlertidigt løst problemet med mangel på Salazopyrin entabs, som har betydet, at mange gigtpatienter er gået forgæves på apoteket

Med en såkaldt udleveringstilladelse kan din reumatolog nu udskrive en ny recept til dig, så du i stedet for den danske pakning får udleveret en udenlandsk pakning på apoteket.

Det er de reumatologiske afdelinger og de privatpraktiserende reumatologer, der har mulighed for at søge Lægemiddelstyrelsen om udleveringstilladelse, så apoteket kan udlevere de udenlandske pakninger.

Det har imidlertid vist sig ikke altid at fungere optimalt og derfor følger Gigforeningen nøje situationen. Proceduren med at søge om udleveringstilladelse og enkelttilskud er endnu ikke faldet helt på plads på alle reumatologiske afdelinger og hos privatpraktiserende reumatologer, men der arbejdes på en løsning de enkelte steder. Mange steder fungerer det nu, selvom det er en tidskrævende og besværlig ekstraopgave, der er blevet pålagt reumatologerne.

Sådan gør du

Det er som udgangspunkt kun din reumatolog, der kan udstede en recept, du kan bruge.

Kontakt din behandlende reumatolog i god tid, inden du mangler medicinen. Derefter vil du få tilsendt en særlig udleveringstilladelse til din e-boks, pr.brev eller ved personlig fremmøde, som du skal tage med på apoteket.

Da medicinen er dyrere end normalt, skal din reumatolog søge Sundhedsstyrelsen om enkelttilskud. Hvis din reumatolog ikke har fået godkendt ansøgningen om tilskud, inden du betaler medicinen, skal du gemme din bon, så du kan få tilskuddet med tilbagevirkende kraft på apoteket.

Det kan også lade sig gøre at købe Salazopyrin i f.eks. Sverige eller Tyskland, og du skal da selv søge om tilskud via Lægemiddelstyrelsen.
Vær opmærksom på, om du efterfølgende skal i karantæne, hvis du selv er taget til udlandet for at købe medicinen

Gigtforeningen arbejder for, at der kommer politiske løsninger på lægemiddelmanglen i Danmark, fordi det er uholdbart, at patienter ikke har adgang til livsvigtig medicin.

(Opdateret 2. juli 2020)

Publiceret 26.06.2020