’Immunboostende’ fødevarer og drikke er ingen garanti mod coronavirus

Citronsaft, grøntsagsjuice, store doser vitaminer og særlige kosttilskud anbefales i stor stil på de sociale medier som et middel til at styrke immunforsvaret mod coronavirus. Men de særlige fødevarer tillægges alt for mange egenskaber, fortæller Gigtforeningens kostvejleder Henriette Thorseng.

På de sociale medier kan du læse en lang række anbefalinger om, hvordan man kan styrke sit immunforsvar, så man undgår coronasmitte. Men nu slår Fødevarestyrelsen fast med syvtommersøm: Der findes ingen ’superfoods’, som kan holde coronavirus fra døren. Det bedste råd er derfor at følge de officielle råd om, hvordan du forebygger smitte med Covid-19.

Henriette Thorseng er kostvejleder i Gigtforeningens rådgivning. Hun bliver ofte kontaktet af medlemmer, der vil vide mere om kosttilskud og andre måder at supplere den daglige kost på. Hun følger derfor de mange misinformationer, som florerer på nettet, tæt.

”Hvis du f.eks. er i immundæmpende behandling, som vi skønner at mere end 50.000 med en gigtsygdom er, kan jeg godt forstå, at du vil gøre alt for at undgå smitte med coronavirus. Men et skud C-vitamin, en blåbærsmoothie eller varme drikke er ikke en nem smutvej,” fastslår hun.

Henriette Thorseng råder i stedet til, at du følger en sund livsstil – og ikke mindst følger din læges og sundhedsmyndighedernes anbefalinger.

Følg de officielle kostråd og Gigforeningens gode råd om gigtvenlig kost

Og der er masser af muligheder for at tage gode, sunde – og ikke mindst nemme – kostvalg, hvis du vil gøre det bedste for din krop og dit immunforsvar.

”Når du har gigt, har det stor betydning, hvad du spiser til daglig! Her er det vigtigt, at du får en varieret kost. Altså skal der som udgangspunkt være en god balance i det, du spiser og drikker, så du ikke spiser for ensidigt. Spis derfor mange grøntsager og frugt, fisk, fuldkorn og magre mælkeprodukter. Hold til gengæld igen med kød, salt og sukker – herunder søde drikkevarer,” anbefaler kostvejlederen.

En sund kost i hverdagen gavner ikke kun din gigtsygdom.

”Du får det generelt bedre, og så forebygger en sund levevis også overvægt og følgesygdomme,” siger Henriette Thorseng.

På vores sider om kost og gigt finder du viden og gode råd til sund mad. Her er også masser af lækre gigtvenlige opskrifter. Det er også her, du kan se, hvilken kost der er særlig god for din gigt.

Sådan forebygger du coronavirus

Læs Sundhedsstyrelsens pjece med gode råd om hygiejne og andre særlige forholdsregler.

God køkkenhygiejne

Følge Fødevarestyrelsens tre råd om gode køkkenvaner i private hjem:

• Vask dine hænder regelmæssigt, når du laver mad
  • Skyl frugt og grønt
  • Hold råt kød og spiseklar mad adskilt
Publiceret 26.03.2020