Gigtpatienter mangler svar på om de er særligt sårbare

Manglende afklaring på om man er særligt sårbar skaber utryghed og problemer for patienter i risikogrupperne. Nogle frygter at miste jobbet, andre isolerer sig selv med deres børn. En uholdbar situation, mener Gigtforeningen.

"Vi taler dagligt med mange patienter i vores telefonrådgivning, der er meget bange for coronasmitte og har svært ved at få hjælp fra speciallægerne til at vurdere deres situation," siger direktør i Gigtforeningen, Mette Bryde Lind og fortsætter:

"Manglende afklaring skaber utryghed, men også konflikter med arbejdsgivere. Mange føler, de skal vælge mellem jobbet eller helbredet. Andre isolerer sig måske grundløst og holder børn hjemme fra skole med sociale og faglige konsekvenser til følge. Så det er virkelig en uholdbar situation," siger Gigtforeningens direktør.

Statsminister Mette Frederiksen sagde ved genåbningen af Danmark, at de svageste skulle være de stærkeste og indstille sig på fortsat at gøre en stor indsats for at undgå at blive smittet. Men det blev vanskeligere, da Sundhedsstyrelsen kort efter meldte ud, at langt de fleste fra risikogrupperne kan tage på arbejde igen.

Sundhedsstyrelsen er i gang med at præcisere retningslinjerne for risikogrupperne, men en præcisering alene løser ikke problemet, mener Mette Bryde Lind.

Behov for individuel vurdering

"Alt for mange er i tvivl og kan ikke alene læne sig op ad retningslinjer, selvom en præcisering er tiltrængt. De er i en umulig situation, når de ikke kan få en ordentlig vurdering fra speciallægerne. Derfor må regionerne prioritere den her opgave højere og sørge for, at kapaciteten til rådgivningen på sygehusene er til stede," siger Mette Bryde Lind.

Samtidig understreger hun, at patienterne har krav på og behov for på en grundig individuel vurdering, hvor der bl.a. tages højde for deres sygdomsbillede, medicinske behandling og jobsituation.

"Patienterne skal ikke kastes frem og tilbage mellem praktiserende læge, speciallæge og arbejdsgiver – men have afklaring fra deres behandlende speciallæge," siger Mette Bryde Lind.

Gigtforeningen har derfor skrevet til de reumatologiske afdelinger på landets sygehuse og til de fem regionsformænd for at få dem til at tage problemstillingen op.

Der er omkring 50.000 gigtpatienter i immundæmpende behandling, som kan være ekstra sårbare for coronasmitte.

Publiceret 28.04.2020