Gigtforskere går nye veje – det kan få stor betydning for dig med gigt

LDN og cannabis til smertebehandling og nye metoder til at dæmpe gigtbetændelse. Det er nogle af de nye tendenser inden for dansk gigtforskning. Læs interview med professor og overlæge Ellen-Margrethe Hauge.

Foto: Jacob Ljørring

"De seneste år har gigtforskningen bevæget sig i nye og spændende retninger, som i fremtiden kan få stor betydning for mange mennesker med gigt."

Ellen-Margrethe Hauge, professor og overlæge på Afdeling for Led- og Bindevævssygdomme på Aarhus Universitetshospital, takkede i maj af som formand for Gigtforeningens forskningsråd. Her har hun siden 2011 været med til at uddele støttekroner til vigtige forskningsprojekter i gigt. Her kommer hun med sine bud på tidens interessante tendenser i dansk gigtforskning.

Nye former for smertebehandling

Smerter er et dagligt vilkår for mange mennesker med gigt. Men ifølge Ellen-Margrethe Hauge kan meget af den smertebehandling, der tilbydes i dag, have alvorlige bivirkninger.

"For eksempel giver NSAID lægemidler som ibuprofen, naproxen og diklofenac øget risiko for blodpropper, mens morfinlignende præparater kan gøre dig afhængig. Derfor er forskere de senere år begyndt at lede efter andre muligheder, som måske betyder, at du på sigt kan få behandlet dine smerter med færre og mindre ubehagelige bivirkninger til følge," fortæller hun og nævner to konkrete eksempler:

Lav dosis naltrexon (LDN)

Præparatet Naltrexon bruges blandt andet som modgift ved morfinoverdoser, ligesom det nedsætter trangen til alkohol og narkotika. Erfaringer tyder på, at en lav dosis af stoffet også kan bruges til at lindre smerterne hos mennesker med blandt andet fibromyalgi. Den effekt undersøger overlæge Karin Bruun Plesner fra Smertecenter Syd på Odense Universitetshospital.

Gigtforeningen har støttet projektet med i alt knap 210.000 kroner.

Medicinsk cannabis

Cannabis og dets virkning har været kendt i årtusinder. Men kan stoffet hjælpe mod gigtsmerter? Overlæge og reumatolog Oliver Hendricks’ omfattende projekt, CAN-ART, på Dansk Gigthospital i Sønderborg undersøger blandt andet, om medicinsk cannabis reducerer smerter hos mennesker med leddegigt og rygsøjlegigt.

Projektet, der er Danmarks største af sin slags, er støttet af Gigtforeningen med 400.000 kroner, og resultaterne forventes at være klar i efteråret 2021.

Mindre betændelse og færre bivirkninger

Ifølge Ellen-Margrethe Hauge er der også gang i flere forskningsprojekter, hvor forskerne er opmærksomme på behovet for at reducere medicinens bivirkninger.

"Når læger og behandlere oplever, at du som patient har mange bivirkninger, undersøger de andre måder at behandle på. Det har fået forskerne til at se på nye metoder til at dæmpe den betændelse, der sidder i kroppen hos mennesker med inflammatorisk gigt," siger hun og nævner et eksempel.

Strømstød mod betændelse

Har du polymyalgi (muskelgigt), er den eneste behandling binyrebarkhormon, som er effektivt, men kan have bivirkninger som for eksempel knogleskørhed. Nu undersøger medicinstuderende Jacob Venborg Eriksen, Aarhus Universitet, om man ved at give svage strømstød på vagus-nerven, som sidder på siden af halsen, kan dæmpe betændelsen i kroppen hos patienterne. Forskningen kan åbne for en helt ny måde at behandle inflammatoriske gigtsygdomme og reducere brugen af binyrebarkhormon.

Gigtforeningen har støttet projektet med 87.000 kroner.

Publiceret 11.03.2020