Gigtforsker Michael Kjær modtager fornem pris

Professor i idrætsmedicin Michael Kjær, Bispebjerg Hospital, modtager i slutningen af februar den fornemme Hagedorn Pris for sin enestående forskning i genoptræning efter led- og muskelskader. Michael Kjærs forskning kan bane vejen for ny behandling og en bedre hverdag for mennesker med artrose.

"Ofte går den slags priser til forskere inden for kræftsygdomme, hjernen, hjertet og andre steder, hvor forskningen decideret kan redde menneskeliv. Det gør idrætsmedicinen ikke på samme måde, men bindevævsskader rammer rigtig mange mennesker, og jeg er glad for, at det bliver anerkendt med en pris," siger Michael Kjær.

I Gigtforeningen kender vi Michael rigtig godt – vi har nemlig støttet hans arbejde gennem mange år. Så sent som i 2018 var han den første modtager af en særlig forskningspulje på 1 mio. kr., som han fik til at forske i, hvad der sker i brusken, når man træner. Michael Kjærs forskning har vist, at det i de fleste tilfælde kan betale sig at genoptræne beskadigede led i eksempelvis knæ og skulder frem for at give dem komplet ro.

Hagedorn Prisen er på 1,5 mio. kr. og uddeles af Dansk Selskab for Intern Medicin og Novo Nordisk Fonden.

Publiceret 23.01.2020