Coronavirus: Færre begrænsninger for risikopatienter

Sundhedsstyrelsens nye retningslinjer er godt nyt for langt de fleste gigtpatienter – også dem, som er i immundæmpende behandling. Sygeplejerske i Gigtforeningens rådgivning, Nanna Bacci Hartz, fortæller, hvad det betyder for dig.

”Der er kommet nye udmeldinger fra Sundhedsstyrelsen om, hvem der skal være særligt på vagt i forhold til coronavirus. Mange gigtpatienter, som er i en særlig risikogruppe, har i de seneste uger fulgt anbefalingerne om at isolere sig fra omverdenen. Nu kan de fleste bevæge sig ud i samfundet igen, når blot man følger de råd, som hele tiden har været gældende for os alle: Hold afstand, vask hænder, sprit af, nys og host i ærmet – ikke i hånden eller ud i det blå – og så videre.

Hvis du lever med en kronisk gigtsygdom og får immundæmpende behandling, undrer du dig måske over, at retningslinjerne kan ændre sig så markant fra den ene dag til den anden. Forklaringen er, at der hele tiden kommer mere viden. For et par måneder siden vidste vi meget lidt om COVID-19. Derfor var anbefalingerne meget restriktive ud fra et forsigtighedsprincip. Myndighederne ville være på den sikre side.

Nu er der snart gået to måneder, og vi er blevet klogere på, hvordan smitten kan bremses, og hvordan COVID-19 påvirker forskellige grupper i befolkningen. Den viden er udgangspunktet for de nye retningslinjer.

Og hvad er det nye så?

Helt overordnet kan mange flere – også jer, som er i immundæmpende behandling – genoptage et lidt mere normalt liv, hvis I blot følger de nødvendige forholdsregler. I kan gå på arbejde og behøver ikke isolere jer fuldkommen fra venner og familie. I skal dog stadig holde afstand, sørge for god håndhygiejne og følge de retningslinjer, som i øvrigt gælder i forhold til f.eks. arbejde, offentlig transport, socialt samvær osv. Tal også med din læge om muligheden for at få en pneumokokvaccine, der beskytter dig mod en række alvorlige sygdomme, herunder lungebetændelse.

Men der er også nogle af jer, som fortsat skal være særligt forsigtige. Hvis du f.eks. har en gigt- eller bindevævssygdom, som påvirker dine lunger og luftveje, eller hvis du ud over din gigtsygdom har andre kroniske sygdomme, er overvægtig eller ældre, bør du tale med din reumatolog om, hvordan du skal forholde dig. Måske er du én af de få, som må vente endnu et stykke tid, før du igen kan komme på arbejde og i det hele taget bevæge dig mere frit omkring.”

Du kan læse meget mere om de nye retningslinjer, og om hvordan du som gigtpatient skal forholde dig under corona-epidemien her på vores side med spørgsmål og svar om coronavirus

Publiceret 06.05.2020