Tager du vanedannende medicin? Få gode råd her

Tager du medicin mod kroniske smerter? Så skal du være opmærksom på, at nogle typer medicin kan være vanedannende og give bivirkninger – selv efter kort tids brug. Få gode råd om vanedannende medicin.

Flere former for medicin mod smerter, angst og søvnbesvær kan være vanedannende. Afhængigheden kan komme til udtryk både fysisk og psykisk. Du kan opleve en voldsom trang til at tage din medicin, og måske har du brug for en større og større dosis for at opnå den ønskede virkning.

”Stærk medicin som Tramadol og Contalgin kan være en god løsning for en kortere periode og kan være med til at bryde et negativt smertemønster. Men et langvarigt brug kan i værste tilfælde forværre smerterne, medføre psykisk og fysisk afhængighed og mange andre bivirkninger som forstoppelse og døsighed. Derfor bør man efter kort tids brug forsøge at finde en anden løsning,” forklarer Nanna Bacci Hartz, der er sygeplejerske i Gigtforeningens rådgivning.

Læg en plan sammen med din læge

Vanedannende medicin skal tages med forsigtighed. Derfor er det vigtigt, at du lægger en plan for din behandling sammen med din læge.

"Tal med din læge og læg en plan for behandlingen, når du starter op med medicinen. Allerhelst skal det indgå i planen, hvornår du skal trappe ud af din medicin, og hvad der skal ske herefter," råder Nanna Bacci Hartz.

5 gode råd fra Sundhedsstyrelsen

Sundhedsstyrelsen giver dig, i en ny folder om vanedannende medicin, 5 gode råd og informationer, som er gode at kende, hvis du tager medicin mod kroniske smerter:

• Vanedannende medicin er ikke den eneste mulighed og kan sjældent stå alene.
  • Tag vanedannede medicin så kort tid som muligt.
  • Lav en plan med din læge for, hvordan og hvor længe du skal tage din medicin.
  • Du skal bestille tid hos din læge, når du skal have fornyet din recept.
  • Tal med din læge, hvis du oplever bivirkninger, eller hvis du har mistanke om, at du er blevet afhængig af din medicin.

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Læs Sundhedsstyrelsens folder om vanedannende medicin (pdf)

Der findes muligheder, som ikke er vanedannende

Det kan være hårdt at trappe ud af vanedannende medicin. Du kan føle, at dine smerter i en periode bliver værre. Vær derfor god ved dig selv og fokuser på, at bivirkningerne aftager og find – sammen med din læge – en langsigtet løsning.

"Motion og ændrede kostvaner kan have god effekt på smerter, og mange med gigt benytter også alternative behandlingsformer som mindfulness, akupunktur og yoga. Meget af smertelindringen handler om at lære at håndtere sine smerter. Her kan det hjælpe at få noget konkret viden om sin sygdom og følge en behandlingsvejledning fra egen læge eller sygehus. Mange har også stor glæde af at tale med en psykolog, der kan give nogle redskaber til at håndtere smerterne psykisk," fortæller Nanna Bacci Hartz.

Har du kroniske smerter i led, ryg og muskler kan et ophold på Gigtforeningens trænings- og rehabiliteringscenter Sano være en mulighed for dig. På Sano er du sikret et sammenhængende og intensivt behandlingsforløb, hvor et team af eksperter arbejder målrettet sammen med dig, så du får den rigtige behandling tilpasset dine behov.

Læs mere om Sano på www.sanocenter.dk

Almindelige bivirkninger

• Afhængighed
  • Træthed