5 gode råd til dig, der bruger alternativ behandling

Benytter du dig af alternativ behandling? Så er du ikke alene. Hver tredje, der lever med en gigtsygdom, har forsøgt sig med alternative behandlingsformer. Men det er en jungle at finde rundt i. Vores sygeplejerske Nanna Bacci Hartz guider dig til det kloge valg.

Alternativ behandling er en verden af mange muligheder, hvor det kan være svært at finde op og ned. På den ene side kan du finde en behandlingsform, som giver dig velvære og inspiration til at håndtere din gigtsygdom. På den anden side, er der nogle forhold ved flere alternative behandlingsformer, som du skal være særligt opmærksom på.

Sundhedsstyrelsens Råd for Alternativ Behandling (SRAB) definerer alternativ behandling som:

• Behandlingsformer udført af behandlere, der ikke er autoriserede sundhedspersoner.
  • Behandlingsformer udført af autoriserede sundhedspersoner, men som bygger på metoder, der bruges uden for sundhedsvæsnet.

Herudover rummer alternativ behandling mange forskellige former for kosttilskud og naturmedicin.

Gigtforeningen er åben for alle former for alternativ behandling, men kan ikke anbefale specifikke produkter eller behandlinger. Det skyldes, at Gigtforeningen rådgiver ud fra, at virkningen skal være videnskabeligt dokumenteret.

Et supplement til din medicinske behandling

Hvis du har gigt, lever du måske med daglige symptomer som smerter, træthed og nedsat bevægelighed. Mange benytter derfor alternativ behandling i håb om, at det kan lindre smerter og besvær.

"Vi hører i rådgivningen, at mange der lever med gigt benytter alternativ behandling som smertelindring og for at øge deres bevægelighed i led og muskler. Her er det vigtigt at huske, at alternativ behandling er et supplement og ikke en erstatning af den medicinske behandling. Det er et aktivt tilvalg, som for nogle kan give velvære som smertelindring eller bare være en god stund, hvor man viser sig selv omsorg," fortæller Nanna Bacci Hartz, der er sygeplejerske og sidder i Gigtforeningens rådgivning.

Det skal du være særligt opmærksom på

Et vigtigt råd fra Gigtforeningens sygeplejerske er, at du inddrager din læge, når du tager kosttilskud eller naturmedicin. Hvis du tager naturmedicin og samtidig får lægeordineret medicin, kan de nemlig påvirke hinanden uheldigt. Et andet råd er, at du vurderer, om der er sammenhæng mellem behandlingens virkning og den økonomiske udgift.

"Jeg vil altid anbefale, at man bruger sin sunde fornuft. Hvis et produkt eller en behandlingsform lyder for god til at være sand, så er den det højst sandsynligt også. Og husk, at en behandling, der virker godt på nogle måske ikke virker på andre,” siger Nanna Bacci Hartz.

www.medicinkombination.dk kan du søge på samtidig brug af lægeordineret medicin, naturmedicin og kosttilskud og få svar på, om de præparater du tager, påvirker hinanden.

5 gode råd til dig, der bruger alternativ behandling

• Fortæl din læge om din alternative behandling – både i forhold til kosttilskud og fysiske behandlingsformer.
  • Vær ekstra opmærksom, når du kombinerer lægemidler og naturprodukter.
  • Når du handler i Danmark og på danske hjemmesider, øger du din sikkerhed for, at produkterne sælges lovligt og indgår i myndighedernes kontrol.
  • Undersøg om din behandler er Registreret Alternativ Behandler (RAB). Du kan finde informationen hos behandlerens brancheforening. En registreret behandler lever op til et minimumskrav om uddannelse.
  • Husk, at det er individuelt, hvordan og hvor godt en alternativ behandling virker – forvent ikke samme effekt, som andre oplever.

Læs mere om RAB-ordningen hos Styrelsen for Patientsikkerhed

Find vejledning og information om kosttilskud, der er anmeldt til salg i Danmarkpå Fødevarestyrelsens hjemmeside

Overvej disse spørgsmål

• Hvad er dit formål med at søge alternativ behandling? Skal behandlingen f.eks. lindre symptomer, behandle sygdommen, forebygge sygdom eller noget andet?
  • Hvor og hvordan får du oplysninger om behandlingen?
  • Kan der være bivirkninger ved behandlingen, og kan den påvirke din gigtbehandling eller anden medicinsk behandling?
  • Hvor mange penge vil du bruge på behandlingen?
  • Hvordan ved du, hvad der virker, hvis du bruger flere præparater eller behandlinger samtidig?
  • Hvornår kan du forvente resultater af behandlingen, og hvordan skal virkningen vurderes?

Brug af alternativ behandling blandt mennesker med gigt

Fra en helt ny undersøgelse om brug af alternativ behandling, som Syddansk Universitet foretager for Gigtforeningen, ved vi:

Ca. hver anden med gigt taler med deres læge om brugen af alternativ behandling. 64 % af samtalerne handler om behandlinger, man kan modtage, og 57 % handler om, hvad man kan indtage, som f.eks. kosttilskud.

De fleste, der benytter alternativ behandling, synes, at det fungerer godt sammen med deres traditionelle behandling. Det gælder både dem, der modtager alternative behandlingsformer (74 %) og dem, der tager kosttilskud (78 %).

Publiceret 30.09.2019