Forskning i fremtidens behandling

Mange tusinde mennesker med gigt har gennem de seneste årtier fået en bedre tilværelse. Det skyldes blandt andet nogle af de banebrydende resultater, som dansk gigtforskning med støtte fra Gigtforeningen har leveret.

Hvert år uddeler Gigtforeningen 10–15 mio. kr. til forskning i gigtsygdomme. En stor del af støtten kommer fra de mange mennesker, som i årenes løb har betænkt Gigtforeningen i deres testamente.

En af de forskere, som flere gange har modtaget støtte fra Gigtforeningen, er professor Merete Lund Hetland, Videncenter for Reumatologi og Rygsygdomme på Rigshospitalet – Glostrup.

”Mit håb – og noget af det, der motiverer mig i min forskning – er, at vi kan blive bedre til at give den rigtige behandling allerede fra starten,” siger hun. I sin forskning er hun bl.a. afhængig af Dansk Reuma Biobank, som indeholder blod- og vævsprøver fra tusindvis af danske patienter med inflammatoriske gigtsygdomme. Dansk Reuma Biobank blev etableret i 2015 takket være en ekstraordinær arv til Gigtforeningen. Den leverer enestående materiale, som kan bringe Merete Lund Hetland og andre gigtforskere videre i deres bestræbelser på, at en enkel blodprøve kan vise, hvilken medicin der er den bedste for den enkelte patient, allerede når diagnosen stilles.

Publiceret 25.03.2019