Er ændringer i spyttet skyld i mundproblemerne ved Sjögrens syndrom?

Kan sammensætningen af spyttet forklare de mange mundproblemer, som mennesker med Sjögrens syndrom døjer med? Det skal et nyt forskningsprojekt støttet af Gigtforeningen afklare. Forskeren bag projektet håber, at resultatet kan føre til større forståelse og bedre behandlingsmuligheder af generne.

Mange mennesker med gigtsygdommen Sjögrens syndrom lider af tørhed i munden, huller i tænderne, syreskader på tænderne og svampeinfektioner i mundhulen. Gigtforeningen har støttet et nyt forskningsprojekt, som skal afklare, om proteinsammensætningen og slimstofferne i spyttet kan forklare de mange mundproblemer, sygdommen fører med sig.

"Slimstofferne i vores spyt er vigtige, fordi de smører og fugter, og beskytter os mod bakterieangreb og traumer på slimhinderne. Derfor er det interessant at undersøge, om der er ændringer i spyttets sammensætning af slimstoffer hos patienter med Sjögrens syndrom, og om der er defekter i dannelsen af disse slimstoffer. Hvis det er tilfældet, vil det kunne bidrage til at forklare tørheden og de øvrige gener i munden," siger Anne Marie Lynge Pedersen, professor, Odontologisk Institut, Københavns Universitet, som står bag projektet.

Kan åbne for ny og bedre behandling

Viser det sig, at teorien holder stik, kan det være første skridt på vejen mod en bedre behandling af mennesker med Sjögrens syndrom.

"Hvis vi kan påvise områder, hvor der er en defekt i dannelsen af slimstofferne i spyttet, vil der også kunne findes en måde at ’reparere’ denne defekt på via genteknologi . Måske vil der være måder at påvirke spytkirtelcellernes funktion på eller behandle målrettet med biologisk medicin. Og på sigt kan vi formentlig erstatte de defekte spytkirtelceller med stamceller," fortæller Anne Marie Lynge Pedersen og fortsætter:

"Resultatet vil desuden give os mulighed for at målrette behandlingen mod den gruppe, som er hårdest ramt. Så der er et klart behandlingsperspektiv i projektet."

Sammenligner spyt fra syge og raske

Forskningsprojektet er allerede i fuld gang. Det foregår blandt andet ved, at patienter, som får stillet diagnosen Sjögrens syndrom, laver en spytprøve. Prøven bliver derefter målt grundigt på flere niveauer og sammenlignet med spyttet fra en rask kontrolgruppe.

"Vi ser blandt andet på, hvor elastiske slimstofferne i spyttet er. Man kan trække spyttet rigtig langt som en lille tråd. Og bl.a. målinger af slimstoffernes elasticitet giver os indblik i deres funktionsevne" forklarer Anne Marie Lynge Pedersen, som blandt andre har allieret sig med en lektor og biokemiker, der arbejder med glykoproteiner (slimstoffer), og en biolog.

Gigtforeningen har støttet forskningen med 100.000 kroner, og projektet forventes afsluttet i december 2021.

Fakta om Sjögrens syndrom

Sjögrens syndrom (også kaldet morbus Sjögren) er en kronisk bindevævssygdom, som påvirker kroppens kirtelfunktioner, især tåre- og spytkirtler. De hyppigste symptomer er tørhed i øjne og mund, overvældende træthed og muskel- og ledsmerter.

Undersøgelser har vist, at ca. hver femte patient med leddegigt eller lupus/SLE også har Sjögrens syndrom – ofte uden selv at vide det.

Har du Sjögrens syndrom? Få gode råd til, hvad du selv kan gøre

Publiceret 01.04.2019