Dansk forskningsprojekt om medicinsk cannabis er nu i gang

Giver medicinsk cannabis bedre søvn, større koncentrationsevne og færre smerter for mennesker med leddegigt og rygsøjlegigt? Det skal et nyt forskningsprojekt forsøge at finde svaret på. I spidsen for projektet, CAN-ART, står overlæge Oliver Hendricks fra Gigthospitalet i Sønderjylland.

"Mange gigtpatienter har været igennem et hav af behandlinger med konventionelle lægemidler med ingen eller utilstrækkelig effekt. Selv om de på papiret er velbehandlede lever de et liv i daglige smerter og med invaliderende symptomer. Som gigtlæge ser jeg det som min pligt at undersøge, om de kan få gavn af medicinsk cannabis," siger Oliver Hendricks.

Vi er på bar bund

Der findes allerede udenlandske studier om medicinsk cannabis, men generelt er der få studier om medicinsk cannabis, der handler om behandling af smerter i forbindelse med muskel- og skeletsygdomme.

”Vi er på bar bund. Vi kender ikke til den ideelle dosis, hvor ofte det skal indtages, eller hvordan reaktionen er sammen med andre lægemidler. Derfor glæder jeg mig til at komme i gang med evidensbaseret forskning," siger Oliver Hendricks.

Ud af mere end 200 gigtdiagnoser er rygsøjlegigt og leddegigt valgt til forskningsprojektet, fordi lægerne på Dansk Gigthospital har størst behandlingserfaring med netop disse to diagnoser.

"Det er vigtigt at vælge områder, hvor vi er dygtige til at behandle i forvejen, fordi vi så med sikkerhed kan konstatere, at al anden behandling er afprøvet," siger Oliver Hendricks.

Gigtforeningen støtter CAN-ART projektet

CAN-ART projektet varer i tre år. Når resultaterne er videnskabeligt dokumenteret og afprøvet, vil effekter og bivirkninger blive offentliggjort, og myndighederne kan overvåge brugen af medicinsk cannabis. Det giver større sikkerhed for patienterne.

Gigtforeningen får mange henvendelser fra mennesker med gigt, som spørger om muligheden for at få medicinsk cannabis til smertelindring. Derfor har Gigtforeningen som ejer af Dansk Gigthospital valgt at støtte projektet.

"Vi ved, at der blandt gigtpatienter med kroniske smerter er stor interesse for at benytte sig af medicinsk cannabis. Patienterne er dog ofte overladt til det illegale marked uden kontrol med styrke eller renhed af produkterne. Samtidig findes der kun sparsom forskningsbaseret viden. Derfor støtter vi CAN-ART," siger direktør i Gigtforeningen Mette Bryde Lind.

Det er ikke muligt at melde sig som deltager

Det er læger og sundhedspersonale, som i forvejen har kendskab til projektet, der indstiller eksisterende patienter til at deltage. Derfor kan du som gigtpatient ikke selv melde dig.

Donatorer

• KID-Fonden
  • Region Syddanmarks Forskningspulje
  • Knud og Edith Eriksens Mindefond
  • Gigtforeningen, inkl. donationer fra medlemmer og støtter

Sms CANNABIS til 1241

- og støt forskning i medicinsk cannabis med 20 kroner.
Støt forskningsprojektet CAN-ART, som du har læst om ovenfor. Det er det tætteste, vi kommer på et klart videnskabeligt bevis for effekter og bivirkninger ved brug af medicinsk cannabis – og dermed større sikkerhed for patienterne.
Publiceret 20.02.2019