Er det sundt at spise fede fisk med forurening fra havet?

Jeg har leddegigt og spiser en del fede fisk, fordi det både er sundt og smager godt. Men hvad med tungmetaller og forurening fra havet – er fisk egentlig sundt? Sådan lyder et spørgsmål til Rådgivningen – læs kostvejlederens svar.

Foto: Henrik Freek

Spørgsmål

Jeg har leddegigt og spiser en del fede fisk, fordi det både er sundt og smager godt. Men nu læser jeg om tungmetaller og forurening fra havet og bliver pludselig i tvivl. Er det i virkeligheden en sund spise?

Svar fra Henriette Thorseng, Gigtforeningens kostvejleder

Fisk er en vigtig kilde til rigtig mange gode næringsstoffer, som er svære at få nok af fra andre fødevarer. Fede fisk som laks, ørred, sild og makrel er bl.a. rige på omega-3 fedtsyrer (n-3 fedtsyrerne EPA og DHA). F.eks. indeholder 100 gram makrel i tomat i gennemsnit omega-3 fedtsyrer svarende til seks store fiskeoliekapsler. Desuden indeholder fisk næringsstoffer som selen, jod og D-vitamin, som vi kan have svært ved at få nok af gennem vores kost.
Men også magre fisk som rødspætter, sej og torsk indeholder vigtige næringsstoffer.

Herhjemme vurderer Fødevarestyrelsen, at sundhedsgevinsten ved at spise fisk er mærkbart større end risikoen for forurening. Det er imidlertid altid en god idé at spise forskellige slags fisk, så du får de mange forskellige næringsstoffer, som fisk indeholder, ligesom du også minimerer eventuel forurening.

Hvis du har leddegigt

Når nu du har leddegigt, vil jeg lige fortælle, at et forskningsprojekt for nylig viste, at mennesker med leddegigt, som spiser fisk mindst to gange om ugen, har lidt lavere sygdomsaktivitet. Selv når der blev justeret for rygning og kosttilskud med fiskeolie, viste forskningen de samme positive resultater. Det er for tidligt at drage sikre konklusioner, men det tyder på, at fisk er godt for sygdomsaktiviteten, hvis man har leddegigt.

Så meget fisk skal du spise

Fødevarestyrelsen anbefaler, at voksne spiser 350 gram fisk om ugen, heraf skal 200 gram være fed fisk. Det svarer til fisk to gange om ugen som hovedret og som pålæg nogle gange i løbet af ugen.

Enkelte studier på mennesker med leddegigt tyder på, at nogle mærker færre smerter, hvis de når op på en vis dosis af n-3 fedtsyrer. Nemlig 2.7 gram EPA og DHA om dagen i over 3 måneder. Nedenfor er et eksempel, der viser, at hvis du spiser 300 gram fed fisk om ugen, så får du i alt ca. 8 gram EPA og DHA.

300 g fed fisk

100 g makrel i tomat = 3,1 gram EPA og DHA
100 g laks = 2,6 gram EPA og DHA
100 g marinerede sild = 2,2 gram EPA og DHA

De 2.7 gram EPA og DHA om dagen svarer til 19 gram EPA og DHA om ugen. Det betyder, at du teoretisk mangler 11 gram EPA Og DHA, svarende til 20 fiskeoliekapsler.

Du kan vælge at supplere dit indtag af fisk med fiskeoliekapsler. Mængden af EPA og DHA i fiskeoliekapsler varierer alt efter hvilket mærke, der er tale om. Mængden af fedtsyrerne er anført på emballagen. De fiskeoliekapsler, som har et højt indehold af EPA og DHA, ligger typisk på 540 mg pr. kapsel, og beregningerne ovenover er lavet med udgangspunkt i dem.

Nemme opskrifter med fisk – sådan får du de vigtige fiskeolier

I Gigtforeningens egen kogebog ”Fisk er godt!” får du 55 nemme opskrifter på fisk og skalddyr. Alle opskrifter i kogebogen indeholder information om, hvor meget omega-3 fra fisk, opskriften giver pr. person omregnet i fiskeoliekapsler. F.eks. får du med en god laksesteak lige så meget fiskeolie, som fra syv fiskeoliekapsler.

Find kogebogen i vores webshop

Publiceret 14.08.2018