224 fik julelegater fra Gigtforeningen

Mange vil blive ekstra glade, når de åbner juleposten i disse dage. Gigtforeningen har nemlig netop sendt brev til 224 børn og unge, kvinder og mænd om, at de har modtaget et legat på mellem 2.000 og 10.000 kroner.

Pengene kommer dels fra en indsamling blandt Gigtforeningens medlemmer, dels fra en række fonde, som ønsker at give mennesker med gigt en håndsrækning.

"Mange må ufrivilligt forlade arbejdsmarkedet på grund af en gigtsygdom. Det betyder, at økonomien er stram – ikke mindst op til jul," siger Gigtforeningens direktør, Mette Bryde Lind.

"Nogle søger om støtte til at komme godt gennem julen, men de fleste legater fra Gigtforeningen søges til et hjælpemiddel eller et træningsophold, som kan gøre hverdagen lettere – f.eks. en elcykel, en hvilestol, en elevationsseng, gigtvenlige sko eller et ophold på Gigtforeningens rehabiliterings- og træningscenter Sano. Mange har søgt kommunen om disse ydelser, men har fået afslag."

Gigtforeningen har i 2018 bevilget i alt 565.600 kroner til 232 legatansøgere. Dertil kommer 194.000 kroner fra Jascha Fonden, som i år har finansieret 22 legater.

Måske kan også du få et legat fra Gigtforeningen. Læs mere om betingelserne og hent ansøgningsskema

Publiceret 19.12.2018