Sommer og alkohol: Det skal du vide

Sommeren er her med grillmiddage, fester, rejser – og hyggelige stunder. Her får mange typisk et par glas kølig hvidvin eller en svalende øl mere end ellers. Har du gigt, bør du være ekstra opmærksom på dit indtag af alkohol, anbefaler Gigtforeningens rådgivning. Få også tips til, hvordan du selv laver alkoholfri sommerdrikke.

Får du medicin mod din gigtsygdom, skal du være opmærksom på, at alkohol kan påvirke medicinens effekt, og at alkohol kan øge eventuelle bivirkninger af medicinen. Gigtforeningens rådgivning har samlet nogle eksempler og vigtige råd til dig, der gerne vil være påpasselig med alkohol i sommerens hyggestunder.

Følg lægens råd

"Det er vigtigt, du følger lægens råd", anbefaler Gigtforeningens kostvejleder Henriette Thorseng.

"Generelt kan mange med gigt godt nyde en genstand en gang imellem. Men du skal ikke drikke alkohol for din sundheds skyld, og du bør holde dig under Sundhedsstyrelsens lavrisikogrænser for sygdom på grund af alkohol, som siger maks. 7 genstande om ugen for kvinder og maks. 14 for mænd. Din læge vil i nogle tilfælde anbefale lavere grænser."

Det kan du gøre, hvis du vil nyde alkohol:

• Vælg det, du nyder mest
  • Drik af et mindre eller slankere glas
  • Tag mindre slurke
  • Drik lidt mindre, så du rammer et sundere niveau
  • Drik ikke større mængder alkohol på en gang

I øvrigt

• Find erstatninger for drikke med alkohol – både øl, vin og "champagne" findes alkoholfrit.
  • Sluk tørsten i vand.

Lav selv lækre sommerdrikke

Der findes en lang række gode smagsgivere, som du nemt kan blande i almindelig postvand, evt. tilsat en masse isterninger. Her er er par idéer (kan evt. mixes efter smag og behag):

• Tynde skiver af citron, appelsin, limefrugt, ingefær, kiwi eller agurk
  • Mynteblade
  • Frosne bær
  • Blendet vandmelon tilsat lidt vand, så får du en dejlig cremet sommerdrik
  • Iste eller iskaffe uden tilsat sukker

Medicin og alkohol

Det altid en god idé at læse indlægssedlen i medicinæsken eller spørge sin læge til råds, når det handler om medicin og alkohol. Alkohol kan påvirke medicinens virkning og eventuelle bivirkninger ved medicinen kan forstærkes. Alkohol kan også hæmme blodets evne til at størkne. Så hvis du tager NSAID, blodfortyndende medicin eller præparater, der indeholder acetylsalicylsyre, stiger risikoen for blødning fra mavesår, slimhinder i mund, næse og tarm, eller hvis du er så uheldig at falde. Især ved blodfortyndende medicin, bør du være forsigtig med alkohol.

Hvis du tager methotrexat

Mange med leddegigt, psoriasisgigt og andre led- og bindevævssygdomme er i behandling med medicinen methotrexat (MTX). MTX kan belaste din lever - og det kan alkohol også. Derfor bør du generelt være påpasselig med at drikke for meget, når du får MTX. Tilskud af folinsyre mindsker dog leverpåvirkningen.

Det er også vigtigt, at du tager din medicin efter forskrifterne og ikke eksperimenterer med at udskyde tidspunktet, fordi du f.eks. skal til fest og nyde alkohol.

Den generelle anbefaling til mennesker i behandling med MTX er, at man ikke drikker mere end Sundhedsstyrelsens anbefalinger på maksimalt 7 genstande om ugen for kvinder og 14 for mænd. Nogle læger anbefaler helt at undgå alkohol, når man får MTX. Så spørg altid din læge til råds. Der kan være individuelle forhold, som gør sig gældende.

Hvis du har urinsyregigt, skal du passe ekstra på

Har du urinsyregigt, bør du være ekstra forsigtig med alkohol – og nok særligt øl og spiritus kan provokere de smertefulde anfald. Urinsyregigt i storetåen kaldes podagra. Alkohol kan sammen med overvægt og en generel usund kost øge risikoen for anfald af urinsyregigt. Hvis du har urinsyregigt, bør du skære dit alkoholforbrug ned til et minimum.
Præparatet allopurinol bliver ofte brugt til at forebygge anfald ved urinsyregigt. Det er ikke kendt, at alkohol påvirker allopurinol negativt.

Publiceret 06.06.2018