Højsæson for løbeskader – få de vigtigste råd

Overvejer du løbetræning, eller skal du i gang igen efter en lang vinterpause? Så pas på med overbelastning, der kan give langvarige skader. Få tips af fysioterapeut og forsker Rasmus Østergaard Nielsen, der med støtte fra Gigtforeningen skal undersøge, hvordan man bedst forebygger løbeskader.

Løb er en folkesport. I Danmark løber næsten 30 procent af den voksne befolkning regelmæssigt, og på verdensplan er løb den foretrukne motionsform for flere hundrede millioner mennesker. Hvert år får mere end en kvart million danskere en løbeskade. Og foråret er højsæson.

Skaderne betyder, at løberne må holde pause eller helt opgive træningen. Det påvirker deres livskvalitet, øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme – og for at udvikle artrose (slidgigt) senere i livet. Derfor støtter Gigtforeningen et nyt projekt, som skal forebygge skaderne.

Forskeren bag projektet, fysioterapeut, ph.d. Rasmus Østergaard Nielsen fra RUNSAFE-gruppen på Institut for Folkesundhed på Aarhus Universitet, var mandag i TV2’s Go’ morgen Danmark, hvor han fortalte om, hvordan du undgår løbeskader.

Pas på forandringer!

"Mange skader sker, når man ændrer på træningen. Derfor er det vigtigt, at du går forsigtigt frem, når du begynder at løbetræne, og hver gang du justerer et eller andet i din træning," fastslår den unge forsker.

"Hvis du f.eks. får nye løbesko, kan det betyde, at dine ben belastes på en anden måde end før – det samme gælder, hvis du er vant til at løbe på asfalt og skifter til en blød skovsti eller kuperet terræn. Også tempoet spiller en rolle. Lad være med pludselig at løbe om kap med dig selv eller din løbemakker – træn i stedet gradvist op til at øge hastigheden," råder han.

Vil sammenligne løbere fra hele verden

Med det nye forskningsprojekt vil Rasmus Østergaard Nielsen skaffe yderligere viden om, hvilken træning der er gavnlig for kroppen, og hvilke belastninger der udløser skade. Han vil sammenligne træningsdata på tværs af løbere fra hele verden. De enorme datamængder omfatter bl.a. målinger af hastighed, bevægemønstre, antal skridt, som en løber tager på en løbetur, og rapporteringer om skader opstået under træningen.

Publiceret 16.04.2018