Håndartrose – du kan selv gøre noget!

Håndartrose – også kaldet slidgigt - er der ikke noget at gøre ved. Sådan lyder det ofte fra lægen, når man henvender sig med smerter og nedsat bevægelighed i sine hænder. Men hænder med artrose kan og bør trænes. Få gode råd til, hvad du kan gøre. 

Du bruger hænderne til mange ting i løbet en dag. Du griber om tandbørsten, holder på gelænderet, flytter computermusen rundt med hånden - sikkert helt uden at tænke over det. Hvis du får artrose i hænderne, kan det påvirke hele din hverdag og nedsætte din livskvalitet. Men du kan gøre noget selv. Træning giver gode resultater, fortæller eksperter på området.

"Al forskning på området viser, at mennesker med håndartrose tåler – og har godt af – intensiv træning. Det gælder både styrke, stabilitet og bevægelighed. Vores undersøgelser viser, at man gennemsnitligt kan øge sin styrke med 25% med den rette træning," siger Ingvild Kjeken, der er professor i ergoterapi på Diakonhjemmet Sykehus i Oslo. Her behandler de årligt ca. 500 med håndartrose og endnu flere med artrose i flere led.

Brug dine hænder

Når du mister kræfter i hænderne, går det især ud over aktiviteter, som kræver, at du skal vride og gribe. Ofte, men ikke altid, er artrosen forbundet med smerter, der betyder, at de fleste er tilbøjelige til at bruge hænderne mindre. Men det er vigtigt, at du bliver ved med at bruge dine hænder.

På Gigtforeningens trænings- og rehabiliteringscenter Sano råder ergoterapeut Marianne Hørdum mennesker med gigt i at træne hænderne på den rigtige måde. Hun er specialist i håndartrose, og oplever ligesom Ingvild Kjeken, at træning gør en forskel. På Sano får Marianne Hørdum får mange spørgsmål om, hvad man kan gøre, når man har håndtartrose.

"Hovedbudskabet er, at du skal fortsætte med at bruge dine hænder og være aktiv. Det ideelle er selvfølgelig, at du får lagt et individuelt træningsprogram, der passer til dine specielle udfordringer i hverdagen," fortæller hun.

Eksperternes fem træningsråd

  • Brug hænderne til daglige gøremål.
  • Det bedste er et træningsprogram, der er tilrettelagt særligt til dig og med fokus på netop dine problemer.
  • Det er bedre, at du udfører få øvelser grundigt i stedet for mange overfladisk. Der findes endnu ikke forskning, som viser, hvor meget og hvor intensivt man skal træne for at opnå maksimal effekt. 
  • Eventuel ømhed bør fortage sig, når du har trænet nogen tid.
  • Varm hænderne op i varmt vand, med en kornpude/varmepude eller ved at massere dem med håndcreme.

Find øvelser til at træne dine hænder

Pas på, du ikke overbelaster hænderne

Det er vigtigt at bruge hænderne rigtigt – især når de ikke virker. Når dine hænder ikke virker, kompenserer du måske på en uhensigtsmæssig måde og risikerer at overbelaste leddene. På Sano møder Marianne Hørdum patienter, der slet ikke tænker over, at de er begyndt at bruge nogle andre led end dem, der gør ondt.

"De holder måske på en vandflaske med tommel- og lillefinger. Men det dur jo ikke i længden, fordi du risikerer at overbelaste dine andre led," siger hun og giver følgende råd: 

  • Fordel belastningen over flere og store led. Tag og hold f.eks. med begge hænder.
  • Brug leddene i deres bevægeretning. Vrid ikke leddene.
  • Sørg for at holde pauser.
  • Varier arbejdsopgaverne, så du ikke belaster de samme led i længere tid.

Find et væld af produkter for dine hænder i vores webshop

Publiceret 08.03.2018