Fra dag ét havde jeg min personlige helt ved min side

Sådan lyder det fra Per Clausen i hans essay, der blev udvalgt som det bedste danske bidrag til den europæiske skrivekonkurrence ”Edgar Stene”. Her har det netop har fået en flot andenplads. Læs Pers fortælling om, hvorfor hans kone er hans hverdagshelt i livet med gigt.

I år var emnet for skrivekonkurrencen: ”Min personlige helt, der hjælper mig i hverdagen med gigt”. På engelsk lyder det: "My personal champion - supporting my everday life with a rheumatic and musculoskelatal disease (RMD)"

På den baggrund har 56-årige Per skrevet et rørende essay om sin kone, der har været ved hans side i 28 år og været hans hverdagshelt de seks år, han har haft psoriasisgigt. Han skriver blandt andet:

"Om aftenen, når smerterne tillod det, lå vi tætte i mørket. Selv det at holde i hånd gjorde alt for ondt. Så med tiden lærte vi at elske hinanden helt uden berøring."

Min hverdagshelt finder løsninger

Pers kone har støttet ham i de daglige kampe med sygdommen og dens påvirkninger af hverdagen. Hun har hjulpet ham med finde en identitet udenfor arbejdsmarkedet med ture i naturen, svømning og genoptræning.

"Dagligt kæmper vi en kamp for at vedligeholde mine færdigheder. Jeg træner. Hun tænker nye tanker og finder løsninger på de problemstillinger, der dukker op," skriver Per, der har fået det meget bedre, siden diagnosen blev stillet for seks år siden.

En flot andenplads

Gigtforeningen udvalgte essayet til at konkurrere med en lang række andre europæiske bidrag om tre kontante pengepræmier, hvor førstepræmien også bød på deltagelse i den store europæiske gigtkongres EULAR i Amsterdam til juni.

Danmark har vundet Edgar Stene Prisen flere gange gennem årene, og fingrene var krydset for Per, da de tre europæiske vindere fornyelig skulle findes. Her løb Pers danske bidrag af med en flot andenplads og en pengepræmie på 700 euro! Et stort tillykke til Per, som vi ønsker alt mulig held og lykke fremover.

Her kan du læse hans essay – det danske bidrag til Edgar Stene Prisen 2018.

Min personlige helt, der hjælper mig i hverdagen med gigt af Per Clausen (pdf)

Publiceret 03.04.2018