Vejrtrækning kan lindre smerter – prøv den effektive teknik

"Bedre livskvalitet, stærkere hjerte og færre smerter – det er blot nogle af de gevinster, du får ved at træne dit åndedræt." Sådan lyder det fra Stig Pryds, der mestrer en særlig åndedrætsteknik som fridykker. Læs mere og få selv glæde af teknikken.

Ved at bruge fridykkernes åndedrætsteknik, kan du selv lindre dine smerter hjemme i din sofa eller i din seng. Stig Pryds, som selv har psoriasisgigt og smerter i knæ ryg, opdagede teknikken, da han trænede i et varmtvandsbassin. Nu er han en af verdens bedste fridykkere og lærer samtidig kunsten at smertelindre fra sig.

Sådan virker den særlige vejrtrækningsteknik

Teknikken fokuserer på at aktivere kroppens kredsløb, selv om du er sengeliggende og har svært ved at bevæge dig. Når du holder vejret, slår dykkerrefleksen til, og din puls falder. Når du så trækker vejret igen, stiger pulsen til langt over det dobbelte, og på den måde styrkes hjertets pumpemekanisme.
Samtidig giver øvelserne en meditativ effekt, som gør smerterne lettere at håndtere.

Ifølge Stig Pryds kan alle lære vejrtrækningsøvelserne. Hans håb er, at de vil skabe en bedre livskvalitet hos alle med kroniske smerter.

Prøv Stig Pryds´ åndedrætsteknik

  1. Læg dig et roligt sted med en pude under nakke og knæhaser og et tæppe over dig. Sæt uret til at ringe efter 10 minutter.
  2. Læg en hånd på maven og en på brystet. Træk vejret gennem næsen, så din mave løfter sig. Flyt luften op i brystkassen, så brystet hæver sig.
  3. Ånd ud gennem sammenknebne læber - fortsæt i et minut. Når vejrtrækningen kører, lægger du armene ned langs siden. Hold vejret på 4. indånding og ånd så ud. Det er vigtigt, at alle udåndinger er lange. Dobbelt så lange som indåndingerne.
  4. Træk nu vejret dybt ind og hold det. Slap af i ansigt, skuldre, brystkasse og mave. Hold vejret, så længe du kan, og pust langsomt ud.
  5. Fortsæt til uret ringer.
  6. Lav øvelsen tre til fem gange om ugen.

"Med tiden vil mange kunne holde vejret i tre minutter. Men glem tiden. Gå efter en rar og behagelig fornemmelse," lyder rådet fra Stig.

Han henviser i øvrigt til sin app "Breathe – med Stig Pryds". Du kan hente app'en på iTunes (indtil videre findes app'en ikke til Android)

Publiceret 22.08.2017