Sådan passer du på dig selv i julemåneden

Julen er en travl tid for de fleste. For dig med gigt kan det være ekstra hårdt med julefrokoster, gaveindkøb, glögg-arrangementer, rengøring, madlavning, indpakning, julehilsener til venner og familie… Især hvis du døjer med træthed og kroniske smerter og samtidig har alt for travlt. Gigtforeningens ergoterapeut giver her seks gode råd, som får dig helskindet gennem julen.

1. Prioriter dine kræfter

"De fleste af os er indimellem nødt til at prioritere vores tid og kræfter – uanset om vi er syge eller raske," siger Linette Pehrson, ergoterapeut i Gigtforeningen.

"Det kan være en svær erkendelse, at man ikke kan overkomme det hele. Men hvis kroniske smerter og træthed sætter grænser, er der ingen vej uden om: Du må vælge til – og fra. Hvis du ikke både kan gå til julefrokost om fredagen og til juletræsfest med dit barn eller barnebarn om lørdagen, må du mærke efter, hvad der er vigtigst for dig," uddyber hun.

2. Lav aftaler med familien

Når du har fundet ud af, hvad der er vigtigt for dig, er det vigtigt, du taler med dine nærmeste om det. Det kan nemlig være en god idé at få talt om jeres forventninger til julen og ikke mindst til hinanden. På denne måde undgår du at gætte på, hvad andre tænker – og tro, at du ved, hvad andre forventer af dig!

3. Hold pauser

Hvis programmet ind imellem er tæt, er det vigtigt, du lægger nogle pauser ind,. På den måde kan du hvile ud mellem arrangementerne. Det er også vigtigt, at du planlægger de aktiviteter, som du selv er herre over, så det hele ikke falder oveni hinanden.

"Og husk, det er dig, der er eksperten. Det er alene dig, der kan mærke, hvad du magter, og som ved med dig selv, hvad du lægger mest vægt på," pointerer Linette Pehrson.

4. Vær fælles om opgaverne

Det er også en god idé at fordele opgaverne. Selvom du måske er vært juleaften, behøver det ikke betyde, at julemiddagen hænger på dig alene. Alle kan deltage i madlavningen, ligesom gæsterne kan medbringe risalamanden, småkagerne, konfekten og hvad der ellers hører til.

5. Få indkøb og gaver leveret

Når det kommer til indkøb, kan du også gøre det lettere for dig selv. Der findes mange gode netbutikker, der leverer over hele landet. Deres udvalg er stort og varerne friske.

Netbutikker kan også være en god løsning, når du skal købe julegaver. Langt det meste kan købes online – og byttes som regel uden gebyr. Du undgår overfyldte butikker, lange køer og tunge pakker og poser.

6. Husk at nyde julen

"Og vigtigst af alt i den søde juletid: Giv dig selv tid til at hygge og nyde sammen med dem, du holder af. Lad juleræs være juleræs – og lad julehygge være julehygge," slutter Linette Pehrson.

Publiceret 01.12.2017