Sådan får du en bedre søvn

Hvis du har smerter, kan det være en stor udfordring at få en god nattesøvn. Kroppen genopbygger sig, når du sover, derfor påvirker det din trivsel, hvis du har svært ved at falde i søvn og vågner flere gange i løbet af natten. Få gode råd til en bedre nattesøvn.

"Alle har brug for en god nattesøvn. Søvnen har afgørende betydning for kroppens genopbygning, og søvnmangel kan både påvirke vores immunforsvar, indlæring, hukommelse og trivsel," fortæller Nanna Bacci Hartz, der er sygeplejerske i Gigtforeningens rådgivning.

Har du kroniske smerter, ved du sikkert, at det kan være svært at falde i søvn. Måske vågner du flere gange om natten, når du f.eks. skal vende dig i sengen. Men der er flere ting, du kan gøre for at forbedre din søvn.

Gode råd til en bedre nattesøvn

1. Overvej om din seng eller madras trænger til udskiftning. Madrassen må hverken være for hård eller blød. En for blød madras gør det sværere at vende sig i sengen.
  2. Sørg for at være smertedækket så godt som muligt før sovetid.
  3. Sluk fjernsyn, tablet, smartphone og computer en times tid inden sengetid.
  4. Undgå rygning, mad og drikke lige inden du skal sove.
  5. Luft godt ud og sørg for, at der er mørkt og en behagelig lav temperatur i soveværelset. Undgå så vidt muligt rod.
  6. Vent med at gå i seng, til du er søvnig. Husk, at man godt kan være træt uden at være søvnig.
  7. Det hjælper ikke at vende og dreje sig og bekymre sig over, at du ikke er faldet i søvn. Stå op og lav noget andet i stedet. I vores webshop kan du finde aflastende puder, der kan hjælpe med at finde hvile.
  8. Få faste rutiner om aftenen. Det fortæller hjernen, at det er tid til at sove.
  9. Et glidelagen kan gøre det nemmere at vende sig. Find glidelagen i vores webshop
  10. Dyrk yoga, mindfulness eller lyt til afslappende musik, inden du går i seng. Find mindfulness-cd i vores webshop

Læs også om nyt forskningsprojekt, der vil finde frem til søvnbehandling uden sovemedicin

Søvn er afgørende for vores trivsel

Søvn giver os ny energi og overskud til at klare hverdagen. En god nattesøvn gør også, at vi får energi og overskud til at passe vores arbejde, handle, lave mad osv. Men en god nattesøvn betyder også, at vi har overskud og energi til alt det, vi kan lide at lave, når pligterne er klaret, f.eks. fritidsinteresser, venner og familie.

Publiceret 07.12.2017