Hypermobile led øger risikoen for slidgigt

Ny forskning støttet af Gigtforeningen viser, at unge hypermobile piger bruger musklerne omkring knæet på en anden måde end deres raske jævnaldrende. Det øger sandsynligvis risikoen for, at de med tiden udvikler slidgigt.

Hvis du er hypermobil, er dine led overbevægelige. Normalt bliver leddene stabiliseret af ledbånd, sener og muskler – men hvis de er mere eftergivende end normalt, bliver leddene "løse". Det betyder, at de kan overstrækkes så meget, at de kan tage skade og blive ømme, og mange hypermobile udvikler med tiden slidgigt.

Hvorfor får hypermobile piger slidgigt?

Præcis hvad, der sker i leddet, har man hidtil ikke haft særlig megen viden om. Derfor har professor Bente Rona Jensen fra Syddansk Universitet undersøgt, hvordan hypermobile piger på 14-15 år bruger deres muskler omkring knæet og sammenlignet med deres ikke-hypermobile klassekammerater.

"Pigerne blev bedt om at lave forskellige øvelser, mens vi med vores avancerede udstyr målte, hvordan de brugte deres muskler," fortæller Bente Rona Jensen.

"Vi fandt ud af, at de hypermobile piger ikke aktiverer musklerne på bagsiden af låret så meget som deres klassekammerater, når de bøjer knæet. Og man ved, at en høj aktivering af musklerne på bagsiden af låret formentlig beskytter knæet. Derudover aktiverer de hypermobile piger i højere grad musklerne på indersiden af knæet. Når musklerne trækker sig sammen, belaster det især ledkammeret på indersiden af knæet, og det er netop dér, der hyppigst opstår slidgigt i knæet."

Aktiverer musklerne anderledes

Undersøgelserne afslørede også, at de hypermobile piger er i stand til at udvikle en større kraft hurtigere, end deres jævnaldrende. Det skyldes formentlig det særlige mønster, de har udviklet, når de aktiverer deres muskler.

"Denne egenskab betyder blandt andet, at de kan springe højere. Det er måske forklaringen på, at mange balletdansere og gymnaster er hypermobile," fortæller Bente Rona Jensen.

Forskerteamet vil nu undersøge flere facetter af de måder, hvorpå hypermobile aktiverer deres muskler.

"Vi kan med relativt stor sikkerhed sige, at træning, der involverer musklerne på bagsiden af låret, vil have en forebyggende effekt på knæskader. Men hvis vi skal udvikle et egentligt forebyggende træningsprogram for hypermobile, kræver det mere viden. Så vi forsker videre!" slutter Bente Rona Jensen.

Publiceret 21.08.2017