Gode råd til dig, der bruger akupunktur mod gigtsmerter

Benytter du dig af akupunktur – eller overvejer du det? Få gode råd til, hvad du skal være særligt opmærksom på, hvis du bruger akupunktur til at lindre dine gigtsmerter.

Sundhedsmyndighederne advarer for tiden mod punktering af lunger ved akupunktur efter alvorlige skader og dødsfald. Du skal være opmærksom, hvis du bruger akupunktur til at lindre dine gigtsmerter – særligt hvis du får akupunktur i midt og øvre ryg og bryst-, hals og skulderområdet. Hvis nålen stikkes for langt ind, kan den ramme lungen og medføre en alvorlig og behandlingskrævende situation.

Akupunktur er populært

Akupunktur er en populær behandlingsform blandt personer med gigt. Hver tiende person med en gigtsygdom har brugt akupunktur inden for det seneste år, viser den seneste undersøgelse fra Statens Institut for Folkesundhed lavet for Gigtforeningen.

"Der er mange, der spørger os om, hvad de kan gøre ved deres gigtsmerter. Vi råder dem til i samråd med deres læge at se, om der er andre ting udover medicin, der kan lindre deres gigtsmerter. Det kan f.eks. være motion, yoga, massage eller akupunktur. Vi oplever, at der er mange med gigt, der bruger akupunktur til at lindre smerter og har en god effekt af det," siger Nanna Bacci Hartz, der er sygeplejerske i Gigtforeningens Rådgivning.

Hvornår er det farligt?

I udgangspunktet er der ingen grund til bekymring, hvis du bruger akupunktur. Det er trygt, hvis det bliver udført på den rigtige måde. Du skal dog være særligt opmærksom på, hvis du får akupunktur i midt og øvre ryg samt bryst-, hals og skulderområdet, hvor afstanden fra indstiksstedet til lungen er relativt lille. Selvom det hører til sjældenhederne, kan der ske en punktering af lungen med alvorlig skade eller død til følge.

"Mange er ikke klar over, hvor meget lungerne fylder. Men lungerne går fra toppen af mellemgulvet og op til kravebenene. Hvis man får akupunktur i dette område, er der en lille risiko for, at nålen bliver stukket for langt ind og dermed medfører en sammenklappet lunge. Det er især tynde mennesker og børn, der skal passe på," siger Nanna Bacci Hartz.

Hvis din lunge er punkteret, kan den klappe sammen, og ret hurtigt derefter vil du få besvær med at trække vejret. Det er vigtigt også at være opmærksom på smerter i bryst- og skulderregionen.

Tag til lægen

Det er almindeligt, at kroppen reagerer efter akupunkturbehandling. Nogle oplever f.eks. træthed, utilpashed, kvalme eller opblussen af smerterne efter behandlingen. Andre oplever at få det bedre med det samme.

Men hvis du oplever alvorlige reaktioner i kroppen som åndedrætsbesvær eller brystsmerter efter akupunkturbehandling, skal du opsøge læge eller tage på skadestuen hurtigst muligt.

Hvis du får symptomer om aftenen, så kontakt lægevagten, eller ring 112 hvis din vejrtrækning er svært forværret.

Det skal du være særligt opmærksom på ved behandling hos en akupunktør

Registrerede akupunktører

Hvis du vælger at bruge en akupunktør, kan du være opmærksom på, om vedkommende er en Registreret Alternativ Behandler (RAB) inden for akupunktur. Det giver dig en garanti for, at behandleren lever op til et minimumskrav om uddannelse og bedre klagemuligheder.

I princippet kan enhver kalde sig for akupunktør - det er nemlig ikke en beskyttet titel. En akupunktør kan kun blive RAB-behandler, hvis vedkommende er medlem af en brancheforening, der er godkendt af Sundhedsstyrelsen. Foreningen stiller blandt andet krav til medlemmernes uddannelse, og foreningen skal have et regelsæt for god klinisk praksis og et klageorgan.

Du kan undersøge, om en akupunktør er RAB’er ved at gå ind på Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside, hvor du finder en samlet liste over alternative behandlere i Danmark.

Sundhedsautoriserede

En autoriseret sundhedsperson, f.eks. fysioterapeuter eller sygeplejersker, kan også udøve og have gode kompetencer inden for akupunktur. Du vil kunne møde nogle, der både er alternative behandlere og sundhedsautoriserede. Siden den 1. juli 2017 har det været muligt for sundhedsautoriserede også at kalde sig RAB-behandlere, hvis de lever op til kravene for RAB.

Hvis uheldet er ude

Hvis uheldet er ude, og du får en skade som følge af akupunktur, skal skaden meldes til RAB’erens forsikringsselskab.

Du skal derfor være sikker på, at behandleren har en ansvarsforsikring. Den enkelte RAB’er er forpligtet til at oplyse om, at vedkommende ikke er dækket af den offentlige patienterstatningsordning, men har tegnet en ansvarsforsikring, der skal dække eventuelle erstatningskrav. Disse oplysninger kan du f.eks. finde på behandlerens hjemmeside eller i venteværelset.

Normalt skal RAB’eren selv anmelde skader til forsikringsselskabet. Men det er en god idé at spørge akupunktøren om, hvilket forsikringsselskab vedkommende bruger – og du er velkommen til at kontakte forsikringsselskabet for at høre, om de har modtaget en anmeldelse fra dig.

En autoriseret sundhedsperson er underlagt reglerne i autorisationsloven. Her kan du klage til Styrelsen for Patientsikkerhed, uanset hvilken behandling personen udfører.

Kort og godt om akupunktur

Hvad er akupunktur?

Akupunktur er behandling med sterile nåle, som indføres i udvalgte akupunkturpunkter på kroppen. Behandlingsformen har rødder i asiatiske behandlingsmetoder, der er flere tusind år gamle. Her er det en central forestilling, at sundhed bliver opretholdt gennem de energibaner – også kaldet meridianer, der strømmer gennem kroppen. Tanken er, at kroppen helbreder sig selv, når nålene stimulerer punkter i meridianbanerne. På den måde kan akupunktur skabe balance i kroppen og bl.a. virke smertelindrende.

Virker akupunktur mod gigtsmerter?

Det er ikke videnskabeligt dokumenteret, at akupunktur har en smertestillende effekt mod gigtsmerter. Nogle studier viser, at personer, der har fået akupunkturbehandling, har lidt færre smerter end dem, der ikke har fået nogen behandling. Andre studier viser, at behandlingen har en mulig effekt på smerter og ledstivhed ved slidgigt. Men der er brug for flere studier for at dokumentere virkningen.

Publiceret 20.11.2017