Har du slidgigt i hænder og fødder?

Artrose (slidgigt) i hænder og fødder kan gøre en række helt almindelige dagligdags gøremål til lidt af en udfordring – men den rette aflastning og træning kan hjælpe. Gigtforeningens ergoterapeut og fysioterapeut hjælper dig på vej.

Tommelfingerens rodled og storetåens grundled er to af de steder, der ofte rammes af artrose. De typiske symptomer er ømhed, stivhed, fortykkede led og smerter, når du belaster leddet. Da begge led er meget centrale for mange bevægelser, kan det hurtigt blive en udfordring at klare selv dagligdags gøremål.

"Artrose kan ikke helbredes, men du kan både lindre smerterne og forsinke sygdomsudviklingen. Her er både aflastning og træning af det angrebne led vigtigt," forklarer Gigtforeningens ergoterapeut Linette Pehrson.

Sådan aflaster du fødder og storetå

Mange med artrose oplever stivhed og smerter i storetåens grundled. Ofte bliver smerterne værre, når man går, løber eller står på tæer.

• Du kan aflaste leddet og lindre smerterne ved at undgå eller begrænse aktiviteter, hvor storetåen bøjes for meget opad f.eks. ved løb, og når du står på tæer.
  • Vælg fodtøj med god plads til tæerne og med stiv sål. Prøv evt. en gængesål, hvor du ”ruller” fra hæl til tå under gang, så leddet aflastes.
  • Med sportstape kan du også forhindre, at tåen bøjes for meget opad. Få en fysioterapeut til at vise dig, hvordan tapen lægges.
  • Har du en skæv storetå, kan du bruge en såkaldt ”tåskiller” og evt. en knystbeskytter. Også svang- og forfodsstøtte kan hjælpe. Har du udtalte fejlstillinger, skal du måske have lavet et individuelt tilpasset indlæg. Både standardindlæg og særligt tilpassede indlæg kan købes hos bandagister og statsautoriserede fodterapeuter.

Læs om tilskud til sko og fodindlæg

Sådan aflaster du hænder og fingre

Hvis man har artrose i hænder og fingre, kan det være svært at åbne skruelåg, dreje en nøgle, holde på en blyant, åbne bilens benzindæksel – listen er uendelig.

• For at skåne fingrenes led bedst muligt, skal du bruge dem i midterstilling – det er nemlig her, de er mest stabile.
  • Hold pause, når du arbejder med dine hænder. Hellere mange små pauser undervejs end en lang pause bagefter.
  • Fordel også gerne belastningen på flere – eller store – led. Brug en rygsæk i stedet for håndtaske og indkøbsposer. Brug også begge hænder, når det er muligt – f.eks. når du skal løfte en kande, en stegepande el.lign.
  • Redskaber med ekstra tykt greb fordeler belastningen på et større område.
    Find saks med bøjle og ergonomisk kniv i webshoppen
  • På dage, hvor du har særligt mange smerter, kan en bandage fungere som let støtte.
    Find håndledsbandage og tommelfingerbandage i webshoppen
  • Hvis du har behov for særlig støtte, kan du kontakte en bandagist, en ergo- eller fysioterapeut. Så er du sikker på at få en bandage eller en skinne, der støtter dig netop dér, hvor du har brug for det.

Træning virker!

"Stærke muskler aflaster dine led, så de gør mindre ondt. Derfor er det vigtigt, at du holder leddene bevægelige – og styrker musklerne," råder Gigtforeningens fysioterapeut Tina Louise Flach Svendsen.

Se håndøvelser på film
Se fodøvelser på film

• Start stille og roligt op med øvelserne, og øg antallet af gentagelser i takt med, at du bliver stærkere og mere smidig.
  • Hvis du oplever smerte og hævelse efter træningen, kan hvile og is lindre.
  • Ofte kan det være en god idé at få et træningsprogram, der er særligt tilpasset dig og dine udfordringer. I så fald kan du kontakte en ergo- eller fysioterapeut, som kan udarbejde et personligt træningsprogram og instruere dig i øvelserne.

I webshoppen kan du finde forskellige træningsredskaber:

Håndtræningsbold
Håndtræningsæg