Smerter – det oversete problem

Borgermøder og krav om national handlingsplan mod smerter. Det har været centrale ting for Gigtforeningen i 2016, som har været internationalt ledsmerteår. Og med god grund: Hver 5. voksne dansker har smerter tæt inde på livet.

"Smerter er et overset problem, hvor den hyppigste årsag er gigt. Smerter har store menneskelige konsekvenser for den enkelte, men også for samfundets økonomi. Derfor har vi stort fokus på at få det sat på dagsordenen", siger Mette Bryde Lind, der er direktør i Gigtforeningen.

Mange mødte op til borgermøde

Gigtforeningen har blandt andet haft tre meget populære borgermøder om at leve med kroniske smerter i Aarhus, Odense og København, hvor mere end 1.000 mennesker deltog.

Møder, der både gav viden om den nyeste forskning samt tip og gode råd til, hvordan man bedst lever med kroniske smerter – for eksempel gav fysioterapeut Gorm Høi Jensen fra Gigtforeningens behandlingscenter Sano gode råd til at komme i gang med fysisk aktivitet trods smerter. "Mantraet er selv 5 minutters aktivitet er bedre end ingenting".

Reumatolog og forsker Stine Amris fra Frederiksberg Hospital forklarede, at kroniske smerter ikke kan behandles med medicin alene:

Stine Amris - afspil film

"Interessen har været overvældende stor. Den i sig selv viser, at vi her har at gøre med et problem, der berører rigtigt mange mennesker. Det er vigtigt, at vi ser på det hele menneske. Smerter er ikke kun fysiske. De har også store sociale og mentale følger," siger Mette Bryde Lind.

2016 var også året, hvor Dronning Ingrids Forskerpris gik til smerteforsker, professor Lars Arendt-Nielsen fra Aalborg Universitet, der er internationalt anerkendt for sin forskning i kroniske smerter. En pris, der blev overrakt af H.M. Dronning Margrethe.

Fortsat kamp mod smerter i 2017

Gigtforeningen har brugt det internationale ledsmerteår i år til at kræve en national handlingsplan mod smerter. En kamp, der også fortsætter i 2017.

Gigtforeningen planlægger blandt andet flere borgermøder, mere oplysning, kampagner og yderligere politisk arbejde for at skabe større bevidsthed om det at leve med kroniske smerter.

"Vi vil bruge det nye år til at presse endnu mere på for at få vores krav om national handlingsplan mod smerter igennem hos vores politikere. Vi mener, at det åbenlyst er i samfundets interesse at gøre noget," siger Mette Bryde Lind.

Hun understreger i den forbindelse, at en tidlig og tværfaglig indsats er helt afgørende:

"Vi skal blive dygtigere. Jo tidligere vi gør noget, desto større gevinst er der. Vi kan nemlig både gøre livet bedre for den enkelte, men der er også store gevinster for samfundet, fordi vi blandt andet kan mindske sygefraværet. Vi tror derfor også på, at vi kan få lydhørhed hos politikerne i det nye år," siger hun.

Publiceret 21.12.2016