Skærme sender flere børn til fysioterapi

Antallet af børn, der har brug for fysioterapi, vokser. De seneste ti år er antallet vokset med 60 procent. Det viser tal fra Danmarks Statistik, som Politiken omtaler.

En af årsagerne kan være de tablets, computere og smartphones, som mange børn sidder bøjet over timevis hver dag.

"Jeg er ikke overrasket over, at flere børn og unge får smerter i nakke og ryg, da vi alle har et stort forbrug af tablets og smartphones i dag, men jeg er bekymret over den høje stigning, som tallene viser. Det er altid for tidligt at opleve smerter i ryg, nakke og skuldre i en så tidlig alder," siger Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind.

Tallene fra Danmarks Statistik viser, at antallet af børn og unge mellem 5 og 19 år, der bliver henvist til fysioterapeut er steget til næsten 30.000 sidste år – svarende til en stigning på 60 procent.

Skru op for bevægelse og ned for online-tid

"Når vi sidder for længe for med tablets og smartphones, er symptomerne for eksempel hovedpine og smerter i ryg, nakke og skuldre. Det gælder alle aldre. En del af ømheden kan mindskes ved, at man ikke sidder for længe i samme stilling – med andre ord man sørger for at tage hyppige pauser, hvor man laver noget andet," siger Gigtforeningens direktør Mette Bryde Lind og tilføjer:

"Det vigtigste er, at vores børn får noget mere motion og bevægelse ind i dagligdagen. Anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen siger at børn og unge skal være fysisk aktive mindst en time om dagen".

Hun opfordrer ligeledes forældre og andre voksne til at være rollemodeller:

"Mange kan sagtens skrue lidt ned. Vi behøver for eksempel ikke konstant tjekke, hvad der sker på de sociale medier og tjekke nyheder hver andet minut," siger hun.

Har du spørgsmål eller brug for flere råd, er du velkommen til at kontakte Gigtforeningens rådgivning

Publiceret 15.12.2016