Kroniske smerter kan tackles

Kroniske smerter er vanskelige at behandle – men ofte kan du lære at leve med dem, så de ikke styrer hele hverdagen. 45 kommuner tilbyder kurset "Lær at tackle kroniske smerter". Det er gratis – og det virker. Det viser forskningen.

Smertekursus

Alle med kroniske smerter kan være med

Hver mandag mødes 12 kursister i Sundheds- og Kvartershuset i Aalborg Øst. De har én ting til fælles: De har ondt – og smerten går ikke væk. I løbet af seks uger skal de derfor lære at tackle de kroniske smerter, så de ikke længere fylder hele deres tilværelse.

"Det er meget forskelligt, hvad smerterne skyldes. Mange har en eller anden form for gigt – men det er ikke noget, vi taler så meget om. Kurset handler netop ikke om sygdom, men om de smerter, der kan følge med," fortæller Pia Birkjær Barrett, der er den ene af to frivillige kursusledere.

Indhold på kurset

Kurset er en god blanding af foredrag, erfaringsudveksling, praktiske øvelser og individuelt arbejde. De frivillige instruktører på kurset har selv oplevet kroniske smerter og ved, hvordan smerter kan sætte begrænsninger i hverdagen.

"Det er ikke vores faglige baggrund, der kvalificerer os til at køre kurset. Til gengæld ved vi noget om, hvordan det er at vågne op med smerter om morgenen, at leve med dem hele dagen og at lægge sig i sin seng med dem igen om aftenen. Vi kender de fysiske, psykiske og sociale rutsjeture, der følger med, og vi har fundet vores vej, som gør det muligt at leve et godt liv, selvom vi har ondt. Det er den erfaring – at du selv kan gøre noget – vi gerne vil give videre," forklarer Pia.

Afprøv konceptet - det virker

Kurset "Lær at tackle kroniske smerter" er et gennemprøvet og effektivt koncept, der er testet i store undersøgelser. Det udbydes i 45 kommuner over hele landet og er gratis for borgerne i deres respektive kommune. Kurset forløber over seks gange á 2 1/2 time. Det henvender sig til dig, der har haft smerter i mere end 3–6 måneder.

De senere år er interessen for at deltage på smertekurset steget markant, og antallet af kursister er næsten tredoblet fra 1.257 personer i 2012 til 3.476 personer i 2015.

Se, om din kommune tilbyder kurset "Lær at tackle kroniske smerter"

Publiceret 19.10.2016