Er sygdom en kamp, du kan tabe eller vinde?

Sygdom omtales i dag som en personlig kamp, man kan vinde – eller tabe. Sygdom er ikke længere et livsvilkår, men er blevet til et spørgsmål om sejr eller nederlag, mener to eksperter, der giver dig 5 råd til at leve godt med din sygdom.

Gigtforeningen har talt med psykolog Bo Snedker Boman og sogne- og hospitalspræst Maria Baastrup Jørgensen om, hvordan måden, vi tænker og taler om sygdom på, har ændret sig. Og hvordan man i dag ikke ’bare’ er syg eller lever med en kronisk lidelse, men samtidig skal kæmpe, være stærk og sejre over både sin sygdom og tilværelse. Der er nemlig ifølge Bo Snedker Boman sket et skred i måden, vi opfatter sygdom på.

”Holdningen, at enhver er sin egen lykkes smed og skal have kontrol over sin egen skæbne, er påtrængende i vores tid.”

Denne holdning lægger ikke kun et stort pres på den syge. Presset kommer også tit fra sundhedspersonale, pårørende – og ikke mindst medierne, som du ikke kan åbne uden at støde på historier om mennesker, der har overvundet deres sygdom og fået nyt livsindhold.

Succes er blevet dit personlige ansvar

Dameblade, sociale medier og tv-programmer er spækket med selvhjælp og gode råd til, hvordan man styrker sin krop, psyke og sjæl. Det er blevet en vigtig faktor for succes at holde sig fit for fight, være robust og omstillingsparat i en stresset og foranderlig verden. Men det er først og fremmest dit personlige ansvar, som det er skamfuldt ikke at leve op til.

”Hele snakken om kamp og eget ansvar er blevet en sandhed, som både høj og lav ukritisk har taget sig til sig,” mener Bo Snedker Boman.

Han mener også, at vi skal se det som en tendens i tiden, som vi kan – og bør – sætte spørgsmålstegn ved. Ansvaret har nemlig også en bagside, mener Bo Snedker Boman.

”Det er fint, at folk holder sig raske, så sparer vi penge fra den store kasse ... Men det bliver problematisk, når det ikke er nok at holde sig fysisk sund, men at man også skal tænke positivt og sige, jeg skal klare det, jeg skal møde sygdommen positivt og holde modet højt, ellers går det galt.”

Kæmpe frem for at acceptere

Som syg oplever man også ofte, at andre vil løfte én op, styrke én og kommer med alverdens hestekræfter og positiv energi, fortæller Maria Baastrup Jørgensen.

”Op med dig! Kom, du skal kæmpe! Du må ikke give op, træn lidt mere! Tænk positivt! Vores samfund er gennemsyret af en selvopfattelse, der gør, at mennesker tror, de skal kæmpe fremfor at acceptere,” siger hun.

Fysisk og psykisk sundhed er blevet sidestillede og idealet synes at være, at man skal disciplinere sin psyke, som man disciplinerer sin krop.

”Jeg må spørge, hvorfor kommer mennesker til mig med den forventning? Der står ikke på min dør, at her har tanker om død og elendighed ingen plads. Eller at her man ikke må have grimme tanker og ikke tænke, hvor mange mon der kommer til min begravelse? Dør jeg af det? Eller hvad skal der ske med mine børn og min partner?”.

Det bliver et personligt nederlag

Præsten understreger, at sorg, håbløshed og elendighed altid har været en del af menneskelivet. Men i dag er der ikke meget plads til at acceptere disse følelser som et naturligt livsvilkår. Hvis det ikke lykkes at ’sejre’ over sygdommen eller undertrykke de negative tanker, føler man skam, utilstrækkelighed og mindreværd oveni selve sygdommen. Den bliver et personligt nederlag.

Svært ved at tage imod

For mange syge er det svært at tage imod. De fleste vil gerne se sig selv som den stærke og gøre godt for andre.

”Det er smukt, men selvom det er svært, er det lige så vigtigt at kunne være svag og tage imod. Den kærlighedserklæring, der ligger i at tage imod og give andre lov til at give, er blevet gjort problematisk. Men det handler om at kunne give sig hen – ikke om at give op,” siger hun.

5 råd til at leve godt med din sygdom

• Acceptér din sygdom som et menneskeligt vilkår – ikke som et personligt ansvar
  • Find sprog og fortællinger til at forstå og beskrive dit liv med sygdom
  • Bliv bedre til at række ud og tage imod – det kan være en gave for andre
  • At leve godt med sin sygdom kræver ro, nærvær – og en stor portion accept
  • Fysisk og psykisk sundhed er forskellige. Vær kritisk over for tendenser i tiden.

Kilder: Bo Snedker Bomann og Maria Baastrup Jørgensen

Illustration: Helle Scheffmann