BMI og taljemål – en sund vægt med gigt

En sund vægt har betydning for visse typer af gigt. Brug BMI og taljemål som rettesnor for en sund vægt.

Kvinde stiller sig på en vægt

En sund vægt giver det bedste liv med gigt

Overvægt øger risikoen for at udvikle nogle af de hyppigste gigtsygdomme, blandt andet slidgigt og urinsyregigt. Vægttab kan til gengæld mindske nogle af de symptomer der følger med gigt. Det er derfor en god idé, at du lever på en måde, som ikke får din vægt til at stige, og at du prøver at komme ned i vægt, hvis du først er blevet overvægtig.

BMI og taljemål

Omkring halvdelen af den voksne danske befolkning er overvægtig. Et par procent af befolkningen vejer for lidt. Din krop har bedst af, at du hverken vejer for meget eller for lidt.

Både overvægt og undervægt kan påvirke gigtsygdomme. BMI er et simpelt mål for forholdet mellem vægt og højde. Det bruges til at give dig en idé om, hvorvidt din vægt svarer til undervægt, normal vægt, overvægt eller svær overvægt. Et andet mål er taljeomkredsen, som fortæller dig, hvor meget fedt, du har i maven.

  • Beregn dit BMI

    BMI står for Body Mass Index. BMI er et simpelt mål for forholdet mellem vægt og højde.

    Du kan som voksen beregne dit BMI nedenfor til at få en idé om, hvorvidt du vejer for meget, for lidt eller tilpas.

    Du udregner din BMI ved at dividere vægt i kg med højde gange højde i meter.

    Vægt i kg
    ----------------------
    (Højde x højde) i meter

    Verdenssundhedsorganisationen WHO og Sundhedsstyrelsen anbefaler, at dit BMI ligger mellem 18,5 og 24,9.

    • < 18,5: undervægtig
    • 18,5-24,9: normalvægtig
    • 25-29,9: overvægtig
    • > 30: svært overvægtig

    BMI tager ikke højde for din kropsbygning. Muskler og knogler vejer f.eks. mere end fedt. Så hvis du er meget muskuløs eller kraftigt bygget, kan dit BMI-tal godt give et forkert billede.

  • Vurder din vægt på dit taljemål

    Er du i tvivl, om dit BMI-tal skyldes overvægt eller muskler, kan du måle din taljes omfang.

    Hvis du er kvinde

    Er du kvinde, bør din taljeomkreds være under 80 cm. Hvis du er kvinde, og din taljeomkreds er over 88 cm, er du formentlig svært overvægtig.

    Hvis du er mand

    Er du mand bør din taljeomkreds være under 94 cm. Hvis du er mand og din taljeomkreds er over 102 cm, er du formentlig svært overvægtig.

    Er du svært overvægtig, har du en stor risiko for følgesygdomme. Tal eventuelt med din læge om, hvilke muligheder du har for at få hjælp til at tabe dig.

Senest opdateret 25.01.2017