LDN - Naltrexone - til behandling af kroniske smerter

LDN er forkortelsen for behandlingsformen Lav Dosis Naltrexone. LDN er de senere år blevet brugt eksperimentelt til smertebehandling.

Naltrexone, der er markedsført til behandling af alkoholmisbrug og misbrug af morfinstoffer, kan i en lav dosis bruges til smertebehandling ved fibromyalgi.

Overlæge Karin Due Bruun fra Smertecenter Syd på Odense Universitetshospital har stor erfaring med behandling med LDN og er ved at lægge sidste hånd på et forskningsprojekt, der skal undersøge virkningen af LDN på fibromyalgipatienter.

"Vi har brugt LDN ved Smertecenter Syd siden 2014, så vi har en del erfaring med LDN til behandling af patienter med fibromyalgi. Det er meget forskelligt, hvilke symptomer, præparatet hjælper på, men min erfaring fra klinikken er, at de fleste patienter tåler stoffet godt, og at der er flere, der har en effekt sammenlignet med traditionel smertemedicin. Hos nogle hjælper det også på den kroniske udmattelse, og de føler, at de får mere energi,” fortæller Karin Due Bruun.

Men træerne vokser ikke ind i himlen, advarer hun.

"LDN virker ikke på alle, det er vigtigt at understrege. Og det kan jo godt være nedslående for patienterne, når man nu hører så meget godt om stoffet. Vi mangler også at blive klogere på, hvorfor det virker så forskelligt – og kun på nogle patienter. Vi mangler simpelthen evidens for effekten på smerter og andre symptomer, så jeg ser frem til resultaterne af mit forskningsprojekt," siger Karin Due Bruun og understreger, at hun ikke har erfaring med behandling af patienter med andre gigtsygdomme end fibromyalgi, da de kun sjældent henvises til smerteklinikken på OUH.

Download smertedagbog og få overblik over dine smerter

Smertedagbogen kan gøre dig klogere på dine smerter og hjælpe dig til at forstå, hvad der er godt og mindre godt for dig i forhold til smerterne. Den kan også være en hjælp, hvis du skal tale med din arbejdsgiver om din situation, eller hvis du skal tale med din læge om behandling af dine smerter.

Senest opdateret 15.06.2023