Rygøvelser på film – sådan træner du bedst din ryg

Det er vigtigt at holde ryggen stærk og smidig. Se Gigtforeningens øvelser på film, der viser, hvordan du bedst træner din ryg.

Kvinde udfører en øvelse for ryggen

Har du rygproblemer eller begyndende gener og besvær med ryggen? Så træn med Gigtforeningens rygøvelser på film. Øvelserne kan lette dine gener og forebygge, at de blive værre.

Hold ryggen stærk

For at få mest ud af rygøvelserne, skal du spænde i både din bækkenbund og dine mavemuskler.

Sådan gør du:

• Knib bækkenbunden
    Når du spænder bækkenbunden, skal du forestille dig, at du skal holde på en prut. Har du svært ved at holde på vandet, eller har du andre problemer med din bækkenbund, bør du at kontakte en gynækolog eller specialuddannet fysioterapeut.

• Sug navlen ind
    Sæt et par fingre i hver side af taljen. Spænd i maven. Er du i tvivl, om du spænder i maven, kan du hoste let, mens du mærker en spænding under dine fingre. Det er den spænding, du skal have frem.

• Brug evt. stol
    Det kan være en hjælp at ligge ned med benene oppe på en stol. Løft benene væk fra stolen og før derpå knæene let ind over maven.

Vær opmærksom på smerter og ubehag

Hvis du har problemer med din ryg – smerter og/eller ubehag – anbefaler vi, at du får undersøgt ryggen af din læge eller din fysioterapeut, inden du går i gang med øvelserne. Får du ondt eller bliver utilpas, når du udfører en bestemt rygøvelse, skal du straks stoppe. Gå dog gerne videre til de næste øvelser.

Har du en rygsygdom?

Har du en specifik rygsygdom – eller en gigtsygdom, der særligt rammer ryggen – kan det være, at du skal træne på en anden måde end den, der er præsenteret i filmene her. Tal med din læge eller din fysioterapeut.

Træn din ryg dagligt

Det tager ca. 15 minutter at gennemføre rygøvelserne. For at opnå det bedste resultat, skal du træne én gang dagligt.

Senest opdateret 05.01.2016