Håndøvelser på film – sådan træner du bedst dine hænder

Hold dine hænder stærke og smidige. Se Gigtforeningens øvelser på film, der viser, hvordan du bedst træner dine hænder.

Kvinde udfører en håndøvelse med lille træningsbold

Har du gigt eller begyndende gener og besvær i hænderne? Så træn med Gigtforeningens håndøvelser på film. Øvelserne kan lette dine gener og forebygge, at de blive værre.

Hold dine hænder stærke og smidige

Det er vigtigt at holde dine hænder stærke og smidige. Det gør du ved at træne bevægeligheden i håndens led og styrke dens muskler. Det hjælper dig til, at du kan udføre de daglige gøremål. Hvis du har problemer med dine hænder, kan det påvirke dine arme, skuldre og nakke.

Vær opmærksom på smerter og ubehag

Hvis du har stivhed i fingrene, hånden eller håndleddet, anbefaler vi, at du får undersøgt dem og får tilpasset et individuelt træningsprogram af en ergoterapeut eller fysioterapeut.

Hvis du har smerter eller ubehag i dine hænder og er i tvivl, om du må udføre håndøvelserne, skal du spørge en læge, fysioterapeut eller ergoterapeut, inden du går i gang.

Træn dine hænder dagligt

Det tager ca. 15 minutter at gennemføre de fem håndøvelser. For at opnå det bedste resultat, skal du træne én gang dagligt.

  • Håndøvelse 1
    • Sid med hånden i varmt vand.
    • Hold en blød bold i hånden.
    • Skiftevis klem og slip bolden.
    • Drej bolden rundt undervejs.
    • Gentag bevægelsen 5-8 gange.
    • Skift til den anden hånd.

    Find din håndtræningsbold i vores webshop

  • Håndøvelse 2
    • Hold hånden på højkant.
    • Bøj først fingrenes yderled og mellemled og derefter i grundleddet, så du lukker hånden så meget som muligt.
    • Tæl til tre.
    • Stræk fingrene så meget som muligt.
    • Skift til den anden hånd.
    • Gentag øvelsen 5-8 gange.
  • Håndøvelse 3
    • Læg underarmen på et bord.
    • Før tommelfingeren til henholdsvis 2., 3., 4., og 5. fingers fingerspids, så der dannes en ring med fingrene efter tur.
    • Dine fingerspidser skal kun mødes, ikke presses sammen.
    • Gentag øvelsen 5-8 gange.
    • Skift til den anden hånd.
  • Håndøvelse 4
    • Hold en blød bold i håndfladen.
    • Før tommelfingeren langsomt og sejt ned i bolden i retning mod lillefingeren.
    • Hold spændingen to til tre sekunder.
    • Gentag bevægelsen 5-8 gange.
    • Skift til den anden hånd.

    Find din håndtræningsbold i vores webshop

  • Håndøvelse 5
    • Tag en håndvægt i den ene hånd.
    • Læg underarmen på et bord med hånden ud over kanten og håndfladen nedad.
    • Bøj håndleddet op og ned i et roligt tempo. Bevægelsen må kun foregå i håndleddet.
    • Gentag bevægelsen 5-8 gange.
    • Skift til den anden hånd.
  • Øvelser til hele kroppen

    Her kan du finde en oversigt over øvelser, der styrker led og muskler i hele kroppen.

    Se alle Gigtforeningens øvelser på film

Senest opdateret 05.01.2016