Øvelser for bevægeligheden på film - træn din bevægelighed

Hold dine led bevægelige. Se Gigtforeningens øvelser på film, der viser, hvordan du bedst træner din bevægelighed.

Kvinde sidder på en stol og udfører en øvelse for bevægligheden

Har du gigt eller begyndende gener og besvær i led, ryg og muskler? Så træn med Gigtforeningens øvelser for bevægeligheden på film. Øvelserne kan lette dine gener og forebygge, at de blive værre.

Træn din bevægelighed

Det er vigtigt at træne leddenes bevægelighed, for at du kan klare almindelige gøremål i din hverdag. Når du laver nedenstående øvelser, træner du bevægeligheden i f.eks. hasemusklerne, lægmusklerne og lårmusklerne.

Vær opmærksom på smerter og ubehag

Hvis du har problemer med dine led og muskler, anbefaler vi, at du bliver undersøgt af din læge eller din fysioterapeut, inden du går i gang med øvelserne. Får du ondt eller bliver utilpas, når du udfører en bestemt øvelse, skal du straks stoppe. Gå dog gerne videre til de næste øvelser.

Træn din bevægelighed dagligt

Det tager ca. 15 minutter at lave bevægelighedsøvelserne. For at opnå det bedste resultat, skal du udføre dem én gang dagligt.

  • Bevægelighedsøvelse 1
    • Lig på ryggen med strakte ben. 
    • Tag fat i elastikken med hænderne.
    • Bøj det ene ben og sæt foden i elastikken.
    • Stræk knæet og løft benet op, indtil foden er ud for hoften.
    • Bøj fodleddet, så tæerne peger ned mod næsen.
    • Hold strækket i 20-30 sekunder.
    • Skift til det modsatte ben.
  • Bevægelighedsøvelse 2
    • Lig på ryggen med strakte ben.
    • Bøj det ene ben, tag med hænderne omkring knæet og træk det mod brystet. Du skal mærke, at det strækker i ballen.
    • Hold strækket i 20-30 sekunder.
    • Stræk benet ud igen.
    • Skift til det modsatte ben.
  • Bevægelighedsøvelse 3
    • Lig på den ene side og hvil hovedet på en pude.
    • Bøj knæene i en ret vinkel.
    • Lad armene ligge ovenpå hinanden ud foran brystet.
    • Løft den øverste arm over hovedet i en halvcirkel, indtil du mærker et stræk på forsiden af brystet.
    • Hold strækket i 20-30 sekunder.
    • Bevæg armen tilbage til start i en modsat bevægelse.
    • Skift til den modsatte side.
  • Bevægelighedsøvelse 4
    • Stå med ryggen til en stol, der står fast.
    • Læg den ene fod op på stolesædet.
    • Saml lårene og pres hoften frem, indtil du kan mærke et stræk på forsiden af låret.
    • Hold strækket 20-30 sekunder.
    • Skift til det modsatte ben.
  • Bevægelighedsøvelse 5
    • Stå med det ene ben foran det andet.
    • Læg vægten frem på den forreste fod, indtil du kan mærke et stræk på lægmusklen på det bagerste ben.
    • Hold hælen i gulvet.
    • Hold strækket i 20-30 sekunder.
    • Skift til det modsatte ben.
  • Øvelser til hele kroppen

    Her kan du finde en oversigt over øvelser, der styrker led og muskler i hele kroppen.

    Se alle Gigtforeningens øvelser på film

Senest opdateret 28.08.2015